Meneer de hooglerares

“Goedemorgen Herr Professorin”, klinkt het sinds kort op de Universiteit van Leipzig. Alle hoogleraren worden voortaan met de verweiblichte titel aangesproken, meldt de Duitse universiteitskrant DUZ.

In een poging een einde te maken aan de voortdurende discussie over het gebruik van mannelijke en vrouwelijke titels, stelde een mannelijke hoogleraar afgelopen april voor om dan maar alle hoogleraren Professorin te noemen. “Een spontaan idee zonder politieke bedoelingen”, zei hij er over tegen DUZ. Tot zijn eigen verbazing ging de universiteit akkoord.

Critici in verschillende Duitse media vinden de maatregel een voorbeeld van doorgeslagen feminisme of wijzen erop dat taal echt niet zorgt voor een gedragsverandering. Volgens rector Beate Schücking zorgt de verandering er voor dat er meer recht gedaan wordt aan het aantal vrouwen binnen de universiteit: 60 procent van de studenten en 40 procent van het personeel is vrouw.