'Met andere studentondernemers sparren is enorm waardevol'

Luuk Veeken, masterstudent Energy Science en lid van de Kairos Society, een internationaal netwerk van studentenondernemers.

Ondernemende studenten kunnen enorm veel van elkaar leren. Dat is het idee achter de Kairos Society, een internationaal netwerk van ondernemende studenten dat nu ook in Europa grote plannen heeft.

Vijfendertig studenten uit binnen- en buitenland hebben afgelopen weekend twee dagen lang in Utrecht gebrainstormd over de vraag: hoe kunnen we Europese studentondernemers meer met elkaar verbinden, zodat ze elkaar kunnen inspireren en helpen bekender te worden?

Een van hen: masterstudent Energy Science én zelf ondernemer Luuk Veeken. Hij vertelt enthousiast over de plannen die gemaakt zijn. Zo is onder meer het plan om jaarlijks een lijst te maken van de meest veelbelovende Europese studentenbedrijfjes. Internationaal is zo'n lijst er al, de K50, opgesteld door het Amerikaanse bestuur van de Kairos Society, maar volgens Veeken zou het goed zijn als er ook een Europese variant komt.

Wat heb je er aan om als studentondernemer in die lijst staat?
"Het helpt je investeerders te vinden, dat weten we van bedrijfjes die al eerder in de lijst stonden. De lijst is een podium om aandacht te krijgen. Alle K50-bedrijven kregen onlangs de kans om hun bedrijf te presenteren op de beursvloer van de New York Stock Exchange. Daar liepen veel investeerders, ceo's en politici rond."

Zitten er ook Nederlandse bedrijfjes tussen?
"Zeker. In de laatste K50-lijst staat Bluerise, een bedrijf van Delftse studenten dat technologie ontwikkelt om energie te winnen uit de warmte van zeewater. Een ander Nederlands bedrijfje uit de lijst is SciSports, dat een algoritme heeft bedacht om clubs te helpen bij voetbaltransfers. Die studenten zaten onlangs bij Pauw & Witteman.

Maar ja, niet ieder studentenbedrijfje schopt het zo ver. Wat heb je er als beginnend bedrijfje aan om lid te worden van Kairos?
"Allereerst: het is gratis. En het is enorm waardevol om met andere ondernemers te sparren. Ik heb zelf een eigen bedrijf, en waar ik het meeste van leer is praten met andere studentondernemers, vooral die uit andere landen. Voor de Europese tak van Kairos gaan we een systeem bedenken zodat studenten elkaar online kunnen vinden. Via de Kairos Society kan je ook makkelijk in contact komen met investeerders."

Kan ieder studentenbedrijfje lid worden?
"We willen graag dat aspirant-leden laten zien dat ze waarde toevoegen aan de maatschappij. Een bedrijf moet natuurlijk geld verdienen, maar moet ook zeker een visie hebben. Een student die bij wijze van spreken een viskraam runt, is niet relevant voor het Kairos-netwerk."

Hoe is het eigenlijk gesteld met het studentondernemerschap in Utrecht?
"In Utrecht is er relatief weinig ondernemerschap. In steden als Delft en Eindhoven is ondernemerschap heel normaal en wordt het geprezen vanuit de universiteit."

"Gelukkig is het tij aan het keren in Utrecht. De Utrecht Centre of Entrepreneurship (UtrechtCE) biedt ondernemerschapscursussen aan voor studenten. En we worden vanuit de UtrechtCE ook gesteund bij de oprichting van een Europese tak van de Kairos Society. Het gaat de goede kant op."