Met truc is het mogelijk om basisbeurs veilig te stellen

Doe je een tussenjaar en wil je na de zomer gaan studeren? Dan zou je wellicht alsnog een basisbeurs kunnen ontvangen, dankzij een maas in de wet die de Utrechtse studentenunie Vidius heeft gevonden.

Isabelle Beelen, voorzitter van Vidius, geeft meteen toe: om gebruik te maken van de maas in de wet moet je heel wat uitzoekwerk verrichten. Maar als het lukt, kun je de komende jaren tot 13.000 euro aan basisbeurs ontvangen.

De truc is in essentie heel simpel: begin al vóór 1 september 2015 aan een studie. Iedereen die namelijk voor die datum al minstens één maand basisbeurs heeft ontvangen, valt onder het oude stelsel en behoudt het recht op de basisbeurs.

Probleem is dat lang niet alle studies (bachelor en master) studenten halverwege het jaar laten instromen. En als jouw gedroomde studie dat al toestaat, dan is de inschrijfdeadline waarschijnlijk nu al verstreken.

Je hoeft niet te kiezen voor je gedroomde studie, legt Beelen uit. "Je kunt een willekeurige studie kiezen, om je vervolgens na één maand weer uit te schrijven. Zo behoud je het recht op een basisbeurs, ook als je na de zomer met een andere studie begint." Om tot de studie toegelaten te worden heb je wel diploma nodig, dus de maas in de wet geldt alleen voor scholieren en studenten die nu een tussenjaar hebben, legt Beelen uit.

Het ministerie van OCW bevestigt via een woordvoerder dat de methode werkt. "Al spreken wij niet van een maas in de wet, maar van een bewuste keuze. Iedereen die voor 1 september 2015 begint met studeren, heeft recht op de basisbeurs."

Circa vijftig masteropleidingen van de Universiteit Utrecht hebben een tweede instroommoment in februari. De inschrijving daarvoor sloot al op 1 december 2014. Waarom heeft Vidius de maas in de wet niet eerder publiek gemaakt? Beelen: "We weten het pas sinds een week. Toen hebben we DUO en het ministerie gevraagd of onze methode werkt. Hun reactie duurde in onze ogen te lang, en daarom hebben we gisteren het persbericht verstuurd."

En is het niet bedenkelijk om studenten aan te zetten tot het inschrijven bij een 'parkeerstudie' die ze niet afmaken? Beelen: "We hebben inderdaad getwijfeld. Maar we vinden het oogpunt van de studenten belangrijker. Zij hebben een leenstelsel gekregen dat ondoordacht is en dat dit laat zien hoe verwarrend de nieuwe situatie is voor studenten."

Volgens Beelen zijn er her en der in Nederland nog studies waar je je voor 1 september kunt instromen. Zo zouden er hogescholen zijn (onder meer Avans) die nu nog studenten toelaten, en zijn er bij andere universiteiten masters met instroommomenten voor de zomer. Beelen: "Het vergt wat uitzoekwerk maar het is de moeite waard."