Met zeven studieverenigingen in een kelder is onhandig

Als het bestuur van Babel de kelder wil gebruiken moeten ze eerst met de andere verenigingen overleggen.

Studievereniging Babel deelt met zes andere studieverenigingen één kamer in de kelder van het Transcomplex en dat is onhandig. Nu er op de Drift 21 een nieuw gangenstelsel is ontdekt hopen zij daar een eigen kamer te bemachtigen.

Weggestopt in de kelder van het gebouw van Geesteswetenschappen aan de Trans vind je een bijzondere ruimte. De ruimte wordt gevuld door een podium met daarop een paar banken en stoelen. Op een bureau is soort keukentje gecreëerd bestaande uit een waterkoker en een koffiezetapparaat. Aan de muur hangt een Spaanse vlag en met posters is de kamer opgevrolijkt. Twee deuren verderop is een kleine bijbehorende vergaderruimte met opgestapelde kartonnen dozen gevuld met boeken van Keltische Taal & Cultuur. Die zijn daar neergezet bij gebrek aan opslagruimte.

In deze kelder hebben zeven studieverenigingen van het samenwerkingsverband Moderne Talen (svMT) hun kamer. Het svMT is een samenwerkingsverband van studieverenigingen van talenstudies zoals Spaans, Duits, Frans en Keltisch. De vereniging van taalwetenschap, Babel, is met ongeveer 110 leden de grootste vereniging die in deze kelder zit.

De studieverenigingen zijn daar in de kelder van de Trans een vreemde eend in de bijt. In het gebouw zitten vooral medewerkers van de faculteit Geesteswetenschappen. Een van de redenen voor studievereniging Babel om te willen verhuizen.

Voorzitter Lin An Phoa legt uit: “We hebben hier een mooie kamer, maar we zijn afgesloten van de andere verenigingen van de faculteit. Wij zitten niet bij colleges in de buurt. Leden zullen hier minder snel even naar binnen stappen, want ze moeten echt specifiek hier naartoe komen. “We willen een plek waar we met elkaar kunnen zijn en we als vereniging meer community vorming krijgen. Als we nu de kamer willen gebruiken moeten we eerst met de andere verenigingen overleggen.”

Het probleem is echter dat de faculteit in de binnenstad weinig ruimte heeft. Dus zomaar instemmen met de wens van een studievereniging om te verhuizen, is niet aan de orde. Toch diende zich recent een mogelijke oplossing aan. Op de zolder van Drift 21 is een aantal maanden geleden per toeval een afgesloten gangenstelsel herontdekt. De faculteit wist wel van de locatie af, maar niet de omvang. De locatie is in slechte staat en moet eerst helemaal opgeknapt worden voordat het in gebruik genomen kan worden.

Voor de faculteit Geesteswetenschappen is het nu de vraag wat zij met deze ruimte willen doen. Daarom heeft het faculteitsbestuur een huisvestingscommissie aangesteld. Deze commissie moet uitzoeken wat de behoefte is van de studenten. Het gangenstelsel zou gebruikt kunnen worden voor extra studieverenigingsruimtes, maar kan ook een andere invulling krijgen zoals bijvoorbeeld vergaderruimtes of ontmoetingsplekken.

De huisvestingscommissie is ontstaan uit het studieverenigingen overleg (SVO). Dit is een overleg tussen studieverenigingen van de faculteit Geesteswetenschappen en de studentassessor. Na de ontdekking van het gangenstelsel op Drift 21 heeft de faculteitsraad deze groep aangewezen om een visie te schrijven.

Luc Nibbeling is als studentassessor van de faculteit Geesteswetenschappen nauw betrokken bij de coördinatie van de commissie. Volgens hem is het schrijven van de huisvestingsvisie nu het belangrijkst. “Voor de faculteitsraad staat de behoefte van studenten centraal bij de huisvesting. Wij moeten een visie ontwikkelen en als die klaar is kunnen we pas beslissen over de mogelijke invulling van alle relevante ruimtes op de faculteit, waaronder de locatie op Drift 21.”

Een andere oplossing voor het probleem van Babel is wanneer een andere studievereniging zou verhuizen. Studievereniging Atlas, Liberal Arts & Sciences, is bijvoorbeeld op zoek naar een grotere ruimte. Zij hebben bijna 500 leden en een kamertje van acht vierkante meter op de Drift. Volgens Timothy Bland, secretaris van Atlas, zit het daar dan ook regelmatig propvol. “In onze huidige kamer passen maximaal zeven mensen en dat is gewoon veel te weinig voor een vereniging van deze omvang.” Studievereniging Incognito van de kunstmatige intelligentie kampt met dezelfde problemen.

Deze twee verenigingen zijn aan het kijken of er in De Uithof ruimte is. Mochten ze verhuizen dan zouden hun kamers op de Drift vrijkomen. Of dat doorgaat is nog maar de vraag, want het is volgens Timothy niet de ideale oplossing. “We zouden naar De Uithof kunnen gaan, maar onze opleiding zit in de binnenstad en LAS is deel van Geesteswetenschappen. We zitten dus een beetje vast.”

Voor Lin An lijkt het ontdekte gangenstelsel op Drift 21 de beste oplossing, maar ze is realistisch. “We moeten er heel voorzichtig en eerlijk in zijn dat we op die locatie geen studieverenigingen pushen. Als de studenten ergens anders behoefte aan hebben dan is dat belangrijker. Bovendien gaat het nog lang duren voordat het opgeknapt is.”

Voorlopig zit Babel nog in de kelder van de Trans, maar dat is voor Lin An niet het einde van de wereld. De gezamenlijke kelder van svMT heeft volgens haar ook wel zijn voordelen. In vergelijking met andere studieverenigingen is de ruimte die Babel heeft groot en daardoor kunnen ze af en toe een grotere activiteit organiseren. Daarnaast kan het ook heel gezellig zijn een kamer te delen met zeven andere studieverenigingen.