Minder Europese miljoenenbeurzen naar Nederland; UU krijgt één beurs

Spaarpotjes. Afbeelding: Pixabay

In totaal reikte de Europese onderzoeksraad ERC dit jaar 185 advanced grants uit ter waarde van 450 miljoen euro. De beurzen, die kunnen oplopen tot 2,5 miljoen euro, zijn bedoeld voor ervaren wetenschappers.

Zoals altijd moest de ERC ook dit keer veel onderzoekers teleurstellen. In totaal kwamen 1881 aanvragen binnen, waarvan slechts een krappe 10 procent werd gehonoreerd. Een op de vijf van de beurzen ging naar vrouwen.

Brexit
Opvallend is dat het aantal toegekende beurzen voor het Verenigd Koninkrijk in twee jaar tijd gehalveerd is, van 66 naar 34. Het VK heeft zijn koppositie voor het eerst afgestaan aan Duitsland (35 beurzen). Frankrijk staat met 21 beurzen op de derde plaats, gevolgd door Zwitserland (16). Nederland deelt de vijfde plaats met Spanje.

ERC-president Mauro Ferrari waarschuwde al eerder voor de nadelige gevolgen van Brexit. “Collaboration is one of the biggest gifts we have in science and I am hoping for the best for our future relationship with the UK”, benadrukt hij opnieuw.

Daling
Vorig jaar sleepte Nederland 23 advanced grants in de wacht, 9 meer dan nu. Maar de ERC heeft er ook minder uitgedeeld: 185 in plaats van 222. Het Nederlandse aandeel nam deze ronde af van 10 naar 7,6 procent.

De Technische Universiteit Delft gaat aan kop met drie beurzen, op de voet gevolgd door de Rijksuniversiteit Groningen, de Vrije Universiteit en de Stichting voor Fundamenteel Onderzoek der Materie.

De Universiteit Utrecht sleept dit jaar één beurs in de wacht. De beurs van 2,5 miljoen euro gaat naar natuurkundige Marjolein Dijkstra, voor onderzoek om passieve nanomaterialen tot leven te brengen. Lees hier een interview dat DUB twee jaar geleden met Dijkstra had.

Vorig jaar kreeg de UU geen enkele Europese beurs; het jaar daarvoor juist de meeste Europese beurzen van Nederland (3).

Buitenland
Niet alle veertien beurzen gaan naar wetenschappers met een Nederlandse nationaliteit. Er zijn immers ook buitenlandse wetenschappers die in Nederland onderzoek doen, en omgekeerd Nederlandse wetenschappers die met hun beurs onderzoek doen in het buitenland. Gelet op nationaliteit staat Nederland met 16 wetenschappers op de vierde plaats in de ranglijst.

Advanced grants 2019 voor Nederlandse onderzoeksinstellingen
TU Delft3