Minder loting bij universiteiten

Scholieren hoeven voor minder opleidingen te loten dan vorig jaar. Nu de rechtenopleidingen hun deuren dit jaar weer wagenwijd openzetten, zijn er minder universitaire opleidingen met een studentenstop.

Vorig jaar stelde een recordaantal opleidingen een numerus fixus in. Maar liefst 88 studies wilden toen hun studenten selecteren of uitloten. Een groot deel daarvan waren rechtenopleidingen: die kondigden gezamenlijk een studentenstop af om te voorkomen dat hun onderwijskwaliteit onder druk zou komen te staan.

Dat bleek eens maar nooit weer: in november, amper twee maanden na aanvang van het collegejaar, was de maatregel weer van de baan. Veel rechtenfaculteiten vonden dat ze te weinig aanmeldingen hadden gekregen en gaan in september 2014 weer iedereen toelaten. Voor de opleiding fiscaal recht wordt er alleen nog aan de Universiteit Leiden en de Universiteit van Amsterdam geloot. Voor notarieel recht ook aan de Vrije Universiteit.

In totaal hebben nog 70 opleidingen een numerus fixus. De TU Delft gaat voor het eerst loten bij werktuigbouwkunde en Wageningen stelt een studentenstop in voor de opleiding voeding en gezondheid. Ze besloten daartoe om de kwaliteit van het onderwijs te kunnen blijven waarborgen.

Opleidingen mogen een studentenstop instellen als ze de toestroom niet meer aankunnen, of als afgestudeerden de arbeidsmarkt dreigen te overspoelen. Maar steeds vaker blijkt dat ook opleidingen zonder die problemen van de mogelijkheid gebruik maken om zwakke studenten te weren. En dat was nooit de bedoeling.

Voorheen mochten opleidingen met een numerus fixus hooguit de helft van hun eerstejaars zelf uitkiezen. De rest moest via loting toegelaten worden. Maar in 2011 werden de regels aangepast, waardoor opleidingen bijna al hun studenten zelf mogen uitkiezen.

Hogescholen gaan dit jaar meer studenten dan ooit onderwerpen aan loting en selectie. Maar liefst 103 opleidingen hebben voor 2014 een numerus fixus ingesteld. Het zijn voor een groot deel gezondheidszorgopleidingen. Voor het eerst gaan bijna alle verpleegkundeopleidingen hun instroom beperken. Ze trekken steeds meer studenten en willen iedereen een stageplaats kunnen bieden, verklaarde de voorzitter van het landelijke opleidingsoverleg verpleegkunde vanmorgen in dagblad Trouw.