Minister houdt voet bij stuk: voorlopig geen verplichte ombudspersonen

Illustratie Pixabay

Sociale veiligheid in het hoger onderwijs staat hoog op de politieke agenda. Vorig jaar bleek uit onderzoek van vakbonden FNV en Vawo dat vier op de tien universiteitsmedewerkers last heeft van pesten, roddelen, uitsluiting of machtsmisbruik.

Aan het bestaande systeem van vertrouwenspersonen zitten haken en ogen. Ze zouden soms te weinig onafhankelijk opereren en bovendien niet altijd goed vindbaar zijn voor medewerkers en studenten. Afgelopen jaar is daarom bij vier universiteiten een experiment gestart met ombudspersonen die een zelfstandige positie hebben binnen de instelling en meer mogelijkheden om onderzoek te doen naar meldingen.

Verplicht
De PvdA en regeringspartij D66 pleiten er al langer voor dat deze functie wettelijk wordt verankerd. De PvdA deed er gisteren in de Kamer nog een schepje bovenop en diende een motie in: al vanaf volgend studiejaar moeten alle hogescholen en universiteiten een eigen ombudspersoon in dienst hebben.

Minister Van Engelshoven wilde er niets van weten. Ze wacht af hoe de pilot verloopt, “niet om het te vertragen, maar omdat we goed willen kijken hoe het zit”. Het experiment wordt voor de zomer geëvalueerd.

Wel wil ze met instellingen praten over de rol van vertrouwenspersonen. GroenLinks diende hier twee moties over in. De fractie wil dat de positie van vertrouwenspersonen wordt versterkt en dat zij zichtbaarder worden binnen de instelling.