Minister sust ophef studentenstop techniek

Minister Bussemaker van Onderwijs maakt zich geen zorgen over de studentenstop bij technische opleidingen. Van de wet mag het, en bovendien verwacht ze niet dat veel studenten voor een dichte deur komen te staan.

Sommige opleidingen willen voorkomen dat ze te snel groeien. Om hun onderwijskwaliteit op peil te houden mogen ze een numerus fixus instellen, schrijft minister Bussemaker aan de Tweede Kamer.

Vorige week ontstond ophef omdat zes hogescholen aankomend collegejaar de instroom beperken van de opleidingen biologie & medisch laboratoriumonderzoek en chemie. Opvallend, omdat er nog altijd een fiks tekort zou zijn aan technici.

Het gaat dan ook om een capaciteitsfixus en niet om een arbeidsmarktfixus, benadrukt Bussemaker in haar brief. Als er een overschot aan afgestudeerden dreigt, mag alleen de minister zo’n landelijke studentenstop instellen.

Daar komt bij dat veel opleidingen de grens hoger leggen dan het huidige aantal eerstejaars. “Ik verwacht dus niet dat daadwerkelijk aanzienlijke aantallen studenten zullen worden geweigerd”, aldus de minister.

Het is niet de eerste keer dat minister Bussemaker deze discussie voert. In april stoorde de Tweede Kamer zich ook al aan de numerus fixus van technische en exacte opleidingen. Het antwoord van de minister was toen vergelijkbaar: een numerus fixus is vooral een “slot op de deur”, schreef ze. Mochten er onverhoopt te veel studenten komen, dan kan de universiteit de toestroom een halt toeroepen.