Minister vraagt inspectie om onderzoek naar reiskosten UU

Kamerlid Zihni Özdil. Foto: DUB

GroenLinks-Kamerlid Zihni Özdil stelde ruim drie weken geleden Kamervragen naar aanleiding van de reiskosten van UU-voorzitter Anton Pijpers. Het Kamerlid vindt het kwalijk dat Pijpers bovenop zijn jaarsalaris van 230.000 euro, vorig jaar ruim 124.343 euro aan reiskosten had. Van de minister wilde hij daarom onder andere weten of zij bereid was een maximum te stellen aan de reiskosten van bestuurders van universiteiten en hogescholen. Het antwoord op die vraag laat nog even op zich wachten, laat ze maandag weten.

“De reden is dat ik de Inspectie van het Onderwijs heb verzocht onderzoek uit te voeren naar de rechtmatigheid en doelmatigheid van bestuurskosten”, schrijft ze. Als ze de resultaten van dit onderzoek heeft, zal ze de Kamervragen beantwoorden. Özdil is blij dat minister Van Engelshoven de Onderwijsinspectie heeft gevraagd om een onderzoek: “Dat de minister dit bij de Inspectie neerlegt, lijkt me de juiste weg. We zien met vertrouwen uit naar de uitkomsten van het onderzoek en houden het nauwlettend in de gaten.”

Het is niet de eerste keer dat de Onderwijsinspectie de declaraties van UU-bestuurders onderzoekt. In 2016 deed de onderwijsinspectie een onderzoek naar het declaratiegedrag van vier universiteiten en vier hogescholen in 2013 en 2014, waaronder de UU. Daar kwamen geen ongeregeldheden uit. Naar aanleiding van een artikel in De Telegraaf over 'dure' vliegtickets en 'prijzige' hotels die UU-bestuurders zouden hebben gedeclareerd, volgde er een tweede onderzoek. De onderwijsinspectie concludeerde toen dat Utrechtse collegeleden tussen 2013 en 2015 niet altijd 'doelmatig' hadden gedeclareerd. Toenmalig onderwijsminister Jet Bussemaker riep de UU toen op meer soberheid te betrachten bij het uitgeven van gemeenschapsgeld.