Minister ziet Vindicat aan cultuurverandering werken

Screenshot van de website van Vindicat.

Na het zoveelste incident bij studentenvereniging Vindicat – een mishandeling in de sociëteit – stelde de Partij van de Arbeid schriftelijke vragen aan minister Van Engelshoven: wat vindt zij ervan dat de vereniging deze mishandeling is vergeten te melden? Moeten de universiteit en hogeschool de banden met de vereniging nu verbreken?

“Ik vind het onbegrijpelijk dat de rector van Vindicat heeft aangegeven niet bekend te zijn met het bestaan van de meldplicht”, schrijft de minister. Toch wil ze de vereniging niet afschrijven. Ze heeft de indruk dat Vindicat aan een cultuurverandering werkt.

“Vanaf de eerste incidenten hebben de Rijksuniversiteit Groningen en de Hanzehogeschool ingezet op een groot verandertraject bij deze vereniging”, schrijft ze. Als er niets verandert, legt ze uit, krijgt het studentencorps uiteindelijk geen subsidies meer en wordt het uitgesloten van officiële gelegenheden. “Dit lijken mij de juiste stappen om een gewenste cultuurverandering voor elkaar te krijgen.”

Kamerlid Kirsten van den Hul (PvdA) is minder optimistisch. Zij vindt deze mishandeling “nou niet direct duiden op een cultuurverandering bij Vindicat”, zegt ze. De minister moet de ontwikkelingen in de gaten houden en desnoods in gesprek met de hogescholen en universiteiten aandringen op sancties.

Van den Hul: “Het gaat om de vraag hoe we de veiligheid waarborgen van jonge mensen binnen een vereniging. Als dit nou het eerste incident was geweest… maar er is duidelijk sprake van een patroon.”