Ministerie bemoeide zich te veel met statiegeldonderzoek

De staatssecretaris van milieuzaken heeft in 2012 te veel invloed gehad op wetenschappelijk onderzoek van Wageningen Universiteit. Dat geeft de huidige staatssecretaris Sharon Dijksma toe in een brief aan de Tweede Kamer.

Wageningse wetenschappers deden in 2012 onderzoek naar de kosten van het statiegeldsysteem voor lege flessen. Dat was een heet hangijzer omdat de verpakkingsindustrie daar graag vanaf wilde. Toenmalig staatssecretaris Joop Atsma (CDA) stelde op basis van een conceptrapport dat het systeem ‘peper- en peperduur’ is.

Toen de Kamer vroeg om openbaarmaking van dat rapport, maande de staatssecretaris Wageningen Universiteit tot spoed. Bovendien vroegen ambtenaren van het ministerie om aanpassingen, bleek in januari uit onderzoek van dagblad Trouw.

Dat was allemaal niet zo netjes, erkent staatssecretaris Dijksma vandaag. Het ministerie had zich “terughoudender moeten opstellen in het uitoefenen van invloed op het WUR-onderzoek”, schrijft ze. Bovendien had de staatssecretaris duidelijker aan de Kamer moeten laten weten dat hij invloed had uitgeoefend.

Overigens benadrukt ze dat de hele affaire uiteindelijk niet heeft geleid tot afschaffing van het statiegeldsysteem. In 2015 werd besloten dat te handhaven.