Mogelijk vertraging Uithoftram

De aanleg van de tramlijn is in volle gang. Vorig jaar kwam de financiering rond toen minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu 110 miljoen beschikbaar stelde. De eerste trams zouden in 2018 moeten gaan rijden.

Maandag stuurde Schultz echter een brief waarin ze rept over een mogelijke vertraging van het project. De minister reageert hiermee op het verzoek van de Tweede Kamer om geen onomkeerbare stappen te zetten bij de aanleg van de ringweg rondom Utrecht. Schultz stelt dat er sprake is van een pakket aan maatregelen waar de Uithoftram onderdeel van uitmaakt.

De Utrechtse D66-fractie noemt de stap van Schultz “ronduit kinderachtig”. Er zou geen inhoudelijke relatie zijn tussen de ringweg en de tram. “Als de minister de Uithoflijn vertraagt dan is dat een keuze vanuit politieke wrok”, zo stelt het Utrechtse D66 raadslid Bram Fokke.