Nationale studieschuld: elke seconde tien euro hoger

De nationale studieschuld stijgt met 10,46 euro per seconde, berekende het Interstedelijk Studenten Overleg. En vanaf september zelfs met 19,69 euro. De totale studieschuld bedraagt op dit moment zo’n 5,8 miljard euro.

Gisteren onthulden het ISO en vakcentrale MHP een studieschuldteller. Die hangt op de campus van de TU Delft, waar de aftrap plaatsvond van een reeks acties tegen maatregelen van staatssecretaris Zijlstra. “We willen met de teller laten zien wat de cumulatieve effecten zijn van de maatregelen voor de opbouw van studieschulden”, zegt ISO-voorzitter Sebastiaan Hameleers. “De teller laat zien dat er enorme gevolgen zijn voor huidige, maar ook voor toekomstige studenten.”

Op dit moment lenen studenten samen jaarlijks zo’n 880 miljoen. Naar schatting komt daar nog eens 291 miljoen euro bij door de langstudeerboete en het afschaffen van de basisbeurs in de masterfase. Daartegenover staat dat afgestudeerden in 2012 gezamenlijk zo’n 550 miljoen euro aflossen. Alles bij elkaar leidt het ertoe dat het bedrag per seconde vanaf september bijna verdubbelt tot 19,69 euro. De gemiddelde studieschuld van degenen die in 2011 begonnen met afbetalen bedroeg 14.657 euro.

De schuldenteller blijft tot en met volgende week dinsdag in Delft hangen. Wat er daarna mee gebeurt,  is nog niet bekend, zegt ISO-voorzitter Sebastiaan Hameleers. De online teller blijft sowieso doorlopen. “Misschien is er binnenkort al een nieuwe berekening nodig. Dat hangt af van eventuele bezuinigingen die nu in het Catshuis worden besproken.”

Tot en met volgende week vrijdag vinden door het hele land acties plaats onder de leus “wie betaalt de rekening”.