Nederland sleept 44 starting grants binnen, 6 daarvan gaan naar Utrechtse onderzoekers

Afbeelding Pixabay

De ERC is vergelijkbaar met de Nederlandse onderzoeksfinancier NWO. Onderzoekers kunnen voorstellen indienen, waarna commissies een selectie maken en het geld verdelen. De starting grants zijn voor onderzoekers die niet langer dan zeven jaar geleden zijn gepromoveerd.

In het landenklassement staat Duitsland ver bovenaan met 72 beurzen. Daarna volgen Frankrijk, Groot-Brittannië en Nederland met 53, 46 en 44 beurzen. Gedeeld vijfde staan Zwitserland en Italië met elk 28 beurzen.

Het zijn lang niet allemaal Nederlanders die hier met een beurs aan de slag gaan. In totaal hebben 27 onderzoekers met de Nederlandse nationaliteit een starting grant verworven. In het rijtje met nationaliteiten staat Nederland vierde, op geruime afstand van de Duitsers (67), Italianen (58) en Fransen (44).

De gelukkige UU-onderzoekers zijn sociaal wetenschapper Valentina di Stasio, bioloog Edwin van Leeuwen, fysisch geograaf Michelle van Vliet. Bij het KNAW-instituut voor ontwikkelingsbiologie en stamcelonderzoek vielen Matilde Galli en Juan Garaycoechea in de prijzen. Bij het UMC Utrecht heeft kinderarts-onderzoeker Sabine Fuchs iets te vieren.

Achter het net
Overigens kreeg nog geen tien procent van de aanvragers een beurs. De kritiek op dit soort beurzen is dat er veel tijd en moeite wordt verspild als zoveel onderzoekers achter het net vissen.

Een ander probleem is dat het draagvlak voor Europese beurzen afkalft als de toplanden er steevast met het geld vandoor gaan en andere landen het nakijken hebben. Je mag aannemen dat onderzoekers daar evenveel talent hebben als onderzoekers uit de succesvolste landen.

Daarom zou er meer internationale samenwerking moeten komen, zei de Nederlandse ERC-vicepresident Eveline Crone afgelopen mei. Dan kunnen onderzoekers uit heel Europa leren van hun collega’s uit bijvoorbeeld Nederland, Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk.

De beloonde Utrechtse onderzoeken (beschrijving van ERC-site).

Valentina Di Stasio: What Makes People Targets: A Multi-Actor Study of How Ethnic Discrimination is Perceived, Tackled and Avoided

Sabine Fuchs: Prime editing to Repair Inherited Metabolic Errors: in vivo gene correction for human genetic disease

Matilde Galli: Timing cell cycles in multicellular development

Juan Garaycoechea: Mechanisms of proliferation-independent mutation