Nederlands hoger onderwijs krijgt voorpost in Zuid-Afrika

Het Nederlandse hoger onderwijs heeft er een ambassade bij: internationaliseringsorganisatie EP-Nuffic opende vandaag in Zuid-Afrika een nieuw kantoor.

De zogeheten Neso-kantoren van EP-Nuffic maken reclame voor het hoger onderwijs en helpen buitenlanders op weg die in Nederland willen studeren. Het nieuwe kantoor in Zuid-Afrika kon worden geopend dankzij afspraken in het begrotingsakkoord van 2014. Er kwam toen twee miljoen euro extra beschikbaar voor internationalisering.

Het nieuwe kantoor in Pretoria zal niet alleen focussen op reclame voor het Nederlandse hoger onderwijs, vertelt directeur Samia Chasi telefonisch. “In die zin verschillen we misschien iets van andere kantoren. We richten ons nadrukkelijk ook op samenwerking met Zuid-Afrikaanse onderwijsinstellingen en bedrijven. Het gaat ons echt om mobiliteit van twee kanten. Als een Nederlandse student hier bijvoorbeeld stage wil lopen, hoop ik dat hij naar ons toekomt.”

Een brain drain uit Zuid-Afrika, het massale vertrek van de slimste studenten naar elders, is uitdrukkelijk niet de bedoeling. “We zijn ons natuurlijk bewust van dat risico”, zegt Chasi. “Daarom vinden we het zo belangrijk om samenwerking te faciliteren: Zuid-Afrikaanse instellingen kunnen wat leren van Nederlandse instellingen en andersom waarschijnlijk ook.”

Begin dit jaar kondigden de Nederlandse ambassadeurs aan dat ze het hoger onderwijs meer op de kaart willen zetten. Chasi werkt inderdaad nauw samen met de ambassade, waar het Neso-kantoor gevestigd is. “Ik ben daar heel enthousiast over”, zegt ze. “Ik voel dat er een frisse, positieve energie hangt.”

Het geld dat vrijkwam dankzij het begrotingsakkoord is een eenmalige investering. Het Neso-kantoor in Zuid-Afrika kan daarom alleen de eerste twee jaar gefinancierd worden. Daarna moet het waarschijnlijk op eigen benen staan.