Nederlandse universiteiten vechten om Chinese promovendi

Saskia Ebeling van Life Sciences in gesprek met Chinese promovendi in reportage van de NOS

Nederlandse universiteiten proberen Chinese promovendi aan zich te binden. Ze zijn goed, zijn een investering in de toekomst en relatief goedkoop.

Chinese promovendi die in het buitenland gaan promoveren kunnen van de Chinese overheid een China Scholarship Council-beurs (CSC) krijgen. Met zo'n beurs krijgen Chinese promovendi zo'n 1300 euro per maand voor hun levensonderhoud, hun visum en ticket. China verdeelt ieder jaar zo'n 7000 studiebeurzen

In 2007, toen China met de beurs begon, kwamen er zo'n 100 promovendi naar Nederland. In het studiejaar 2012-2013 deden er 634 Chinezen promotieonderzoek aan Nederlandse universiteiten. Op de Universiteit Utrecht participeert al vanaf het begin in het programma en heeft nu zo’n 120 Chinese promovendi met een beurs. Afgelopen jaar kwamen er rond de dertig nieuwe kandidaten.

NOS op drie maakte deze week een reportage over een bijeenkomst waar de promovendi kennismaken met de universiteiten. In de reportage komt ook Saskia Ebeling van de Utrechtse graduate school Life Sciences aan het woord. Ze zegt dat de beurs het voor de universiteiten aantrekkelijk maakt om de Chinese promovendi aan te trekken. “Zonder die beurs zouden we dat niet zo doen,” zegt ze.

Beleidsmedewerker Wouter Feldberg beaamt dat het aantrekken van deze promovendi voor de universiteit goedkoop is. Op deze manier kun je meer promovendi aanstellen omdat je voor deze groep geen salaris hoeft te betalen. “Maar ze zijn zeker niet gratis. Ook bij deze kandidaten moeten we ze faciliteiten bieden en zorgen voor een goede begeleiding. We kiezen dan ook alleen voor kandidaten die een toegevoegde waarde voor het onderzoek hebben. De begeleidende hoogleraar hakt dan ook de knoop door of ze welkom zijn.”

Volgens Feldberg is de samenwerking ook aantrekkelijk omdat de rol van China groeit. “Deze promovendi moeten na vier jaar weer terug naar China. Maar ze hebben dan wel in Utrecht contacten opgedaan en dat is goed voor mogelijke samenwerking in de toekomst.”

Tags: promovendus | china