Negen hoogleraren steunen bestuur UvA

Negen hoogleraren van de Universiteit van Amsterdam hebben een steunbetuiging voor het bekritiseerde College van Bestuur online gezet. Het bestuur moet op zijn post blijven en doorgaan op de ingeslagen weg.

De negen initiatiefnemers distantiëren zich van de oproep van ruim driehonderd collega’s die eisen dat het bestuur opstapt. Ze vinden dat het bestuur goed gereageerd heeft op alle kritiek. Ook de verklaring van het bestuur over de ontruiming van het Maagdenhuis was “overtuigend”. De steunbetuiging is door bijna vierhonderd mensen ondertekend, al is niet te zien wie dat allemaal zijn.

De actievoerders van De Nieuwe Universiteit krijgen een veeg uit de pan: “Wij vinden het onwenselijk dat een groepering als DNU die bij herhaling een uitspraak van de rechter negeert, de mening en meningsuitingen van grote groepen medewerkers en studenten op luide en ondemocratische wijze gijzelt.”

De ondertekenaars maken zich weliswaar zorgen over de financiële toekomst van de UvA, “maar wij zien op dit moment geen bewijs van onjuist beleid bij dit college”. Ze wachten liever op het aangekondigde onafhankelijke onderzoek naar de financiële situatie van de UvA/HvA en wijten de problemen met financiering en bureaucratisering eerder aan Haags beleid.