Negenduizend euro aan boetes voor illegale kamerverhuur

De SSH, die kamers verhuurt in onder meer Utrecht, Groningen, Maastricht en Rotterdam, waarschuwde afgelopen zomer dat ze streng ging optreden tegen illegale onderverhuur. Daarop meldden drieëntwintig studenten zich vrijwillig. Zeven van hen waren afkomstig uit Utrecht.

De vijftien overtreders die later alsnog tegen de lamp liepen, moesten diep in de buidel tasten. De SSH heeft bekendgemaakt dat ze samen bijna negenduizend euro aan boetes en terugvorderingen hebben betaald.

Boetes gaan naar onderzoek en juridisch advies
In overleg met huurderskoepel BoKS en studentenvakbond Vidius is besloten om dit bedrag te besteden aan het bestrijden van uitbuiting van studenten op de woningmarkt. De studentenhuisvester stelt: "De huurprijzen die studenten betalen op de particuliere kamermarkt zijn vaak aanzienlijk hoger dan wettelijk toegestaan. Uit onderzoek dat de SSH in samenwerking met Vidius in 2009 uitvoerde bleek dat een particuliere kamer gemiddeld € 99,- te duur was."

Dat onderzoek wil de huisvester in 2018 herhalen met het geld dat de actie opleverde. Dit in de hoop dat de uitkomsten een rol kunnen spelen in het politieke debat over normale huren. Het grootste deel van het bedrag gaat echter naar het geven van juridisch advies aan huurders die slachtoffer zijn geworden van uitbuiting door hun huisbaas.

Amsterdamse studentenhuisvester treed ook op tegen Airbnb-verhuur
Voor SSH speelt het probleem van studenten die hun kamer verhuren aan toeristen alleen in Utrecht en Rotterdam. In Amsterdam,  de stad met de meeste Airbnb-verhuur, heeft de woningcoorperatie geen kamers. Daar is Duwo de grote studentenhuisvester.

Een woordvoerder heeft niet paraat hoeveel huurders er daar zijn betrapt, maar de verleiding waaraan zij blootstaan is bekend, blijkt uit een waarschuwing op de site: ‘Leuke bijverdienste via Airbnb? Trap er niet in!’ Ook DUWO treedt streng op tegen illegale onderhuur: het huurcontract wordt opgezegd en de huurder kan een boete van tienduizend euro krijgen.

Tags: ssh | student hotel