'Niet verstandig om collegegeld UCU te verhogen'

Het University College Utrecht (UCU) kan beter niet het collegegeld verhogen om de financiën weer op orde te krijgen.

Dat zei Anton Pijpers, vicevoorzitter van het college van bestuur van de UU, maandag in een commissievergadering van de universiteitsraad. Hij vindt dat het UCU een andere oplossing moet vinden voor het tekort van 1 miljoen euro dat vanaf 2017 dreigt te ontstaan.

Met collegegeldverhoging zou het UCU zichzelf uit de markt prijzen, denkt Pijpers. "UCU wordt al gezien als een van de duurste colleges." Daarom vindt Pijpers tariefsverhoging "niet het meest verstandige".

In vergelijking met andere university colleges is Utrecht met collegegelden van 3570 euro (EU-studenten) en 9150 euro (niet-EU-studenten) zeker niet het duurste. Daarbij moet wél worden aangetekend dat Utrechtse collegestudenten verplicht zijn om te betalen voor room & board, zo'n 8000 euro per jaar. In andere steden wonen en eten studenten in veel gevallen niet op een eigen campus of komen ze in aanmerking voor huursubsidie.

Pijpers reageerde op een brief (pdf) van U-raadsleden, waarin zorgen worden geuit over mogelijke verhoging van het collegegeld. Nog hogere kosten zouden het voor minder kapitaalkrachtige studenten onmogelijk maken om aan het UCU te studeren, vrezen de raadsleden.

Dit jaar nog moet het UCU met een nieuw plan komen om de financiën rond te krijgen. Pijpers kondigde aan dat college van bestuur en het bestuur van UCU daar binnenkort over om de tafel gaan zitten.