Nieuw online platform wil vanuit Utrecht studenten wereldwijd verbinden

Studenten bij de feestelijke lancering van Student.world

Sinds vorige week kunnen UU-studenten zich aanmelden bij Student.world, een nieuw online platform. De oprichters willen met dit sociale medium studenten over de hele wereld met elkaar in verbinding brengen.

Een groep studenten van de Universiteit Utrecht en de Universiteit Twente nam vorige week het nieuwe online sociale platform Student.world officieel in gebruik. "Het is een universiteitsbreed platform voor studenten", legt oprichter en oud-student Bedrijfskunde en Elektrotechniek in Twente Wim Korevaar (29) uit.

"Alle gebruikers kunnen zelf inhoud toevoegen, zolang het maar relevant is voor studenten. Dat kan variëren van aankondigingen voor studentenfeestjes tot interessante wetenschapsnieuwtjes en van inhoudelijke achtergrondartikelen uit de krant tot grappige Youtube-filmpjes voor tijdens het soggen."

Het platform is bedoeld voor studenten en om je aan te melden moet je dan ook beschikken over een emailadres voor studenten.

"We zijn twee jaar geleden gestart met het uitwerken van het idee", vertelt Korevaar. "Ik miste als student één overzichtelijke plek waar alles, wat ik als student interessant vond, bij elkaar stond." Korevaar begon samen met een groep van studenten en oud-studenten van de Universiteit Twente en van de UU StructWeb, het bedrijf achter Student.world.

Doordat Student.world zich specifiek richt op studenten onderscheidt het zich volgens Korevaar van andere sociale media zoals Facebook. "Op Facebook scrol je ook langs babyfoto’s en posts van huisvrouwen. Die zul je op Student.world niet tegenkomen. Daarnaast bereik je op student.world niet alleen je eigen vrienden, maar wordt alles universiteitsbreed gedeeld. Zo bereik je ook mensen buiten je directe vriendencirkel."

Om het overzichtelijk te houden is het platform ingedeeld in categorieën als soggen en entertainment, student life en education and science. "Het bijzondere is dat het een democratisch platform is. Gebruikers kunnen door te stemmen aangeven of nieuw toegevoegde inhoud relevant is voor studenten en of het in de juiste categorie staat."

De inhoudelijke samenstelling van het platform wordt dus uit handen gegeven door de oprichters aan de studenten. "Het is interessant om te zien hoe duizenden mensen samen de inhoud vorm zullen gaan geven. We hebben geen idee hoe het er over drie maanden uitziet. Tot nu toe zijn er al 4700 verschillende video’s, evenementen, webpagina’s en clubjes gedeeld via Student.world."

Momenteel is Student.world alleen nog toegankelijk voor studenten van de UU en de Universiteit Twente. "Er zijn nu naar schatting 500 aanmeldingen en dit zal de komende weken verder gaan groeien."

Student.world wil zich niet alleen beperken tot Utrecht en Twente, maar ook doorgroeien naar de andere universiteiten van Nederland. Het is uiteindelijk de bedoeling dat studenten wereldwijd met elkaar verbonden worden. "Hoe meer mensen we verbinden, hoe groter hun publiek wordt en des te meer er te vinden zal zijn", aldus de oprichter.