Nieuw verzamelgebouw startende lifesciences-bedrijven

Vanaf dit voorjaar verrijst in De Uithof een nieuw verzamelgebouw voor bedrijfjes die actief zijn in de life sciences. Ondernemers kunnen vanaf half 2015 voor kantoor- en laboratoriumruimte terecht in deze tweede Utrechtse Life Sciences Incubator.

Tien jaar na de opening van het Alexander Numangebouw aan de Yalelaan, start de aanleg van een tweede onderkomen voor ondernemers die met lifescience-onderzoek geld willen verdienen. De nieuwe Life Sciences Incubator (LSI) komt naast het Alexander Numangebouw te staan, beide gebouwen krijgen één gezamenlijke entree.

Vrijdag werd bekend dat bouwonderneming Giesbers en architectenbureau Mecanoo de incubator mogen ontwerpen en bouwen. Het uit glas opgetrokken pand moet gaan voldoen aan hoge milieu- en duurzaamheidseisen.

Met de nieuwe LSI komt er ongeveer 6200 vierkante meter vloeroppervlak bij voor kantoren en laboratoria. Afhankelijk van de omvang van de bedrijven die belangstelling tonen, zullen er zo´n 5 tot 15 bedrijven gevestigd kunnen worden. In het Alexander Numangebouw zijn op dit moment al 12 bedrijven gevestigd, waarvan biotechbedrijf Genmab het grootste en bekendste is.

De ontwikkeling van de nieuwe LSI is mede mogelijk gemaakt door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling van de Europese Unie, de Gemeente Utrecht en de Provincie Utrecht. Bij elkaar gaat het om 6,9 miljoen euro. De bouw van de LSI start in maart 2014, het gebouw wordt naar verwachting 1 juli 2015 opgeleverd.

De UU had de komst van de nieuwe incubator al eerder aangekondigd. Met het aantrekken van hoogwaardige kennisintensieve bedrijvigheid moet de positie van het Utrechtse Science Park worden versterkt. In het jaarverslag van 2012 is te lezen dat de UU een lening van 27,5 miljoen euro afsloot voor de LSI.

Op vragen van de universiteitsraad dit voorjaar benadrukte collegelid Hans Amman dat de incubator kostendekkend zal functioneren en vooral bedrijven moet trekken die iets toevoegen aan de universitaire activiteiten. Volgens Amman is er veel belangstelling bij ondernemingen voor huisvesting in De Uithof.