Nieuwe balie voor beantwoorden vragen van scholieren en studenten

Scholieren en studenten kunnen per april 2014 elke doordeweekse dag langskomen om informatie in te winnen over studeren aan de UU. Aan dezelfde balie die aan de Heidelberglaan komt, kunnen zij ook terecht met ict-vragen.

De wens voor een fysieke balie voor de zogeheten Informatielijn leeft al lang. Hier kunnen scholieren, schooldecanen, ouders en studenten echt  langskomen met vragen over UU-opleidingen en met meer algemene vragen over studeren in Utrecht. Een dergelijke balie is veel persoonlijker. Nu worden vragen via de telefoon of internet beantwoord of bij speciale activiteiten als de voorlichtingsdagen.

De balie wordt gedeeld met Studentenservice & International Office die nu ook een balie hebben in het Bestuursgebouw aan Heidelberglaan 8 is gehuisvest. Hier kunnen studenten informatie krijgen over allerhande vragen die de opleiding overstijgen. Buitenlandse studenten kunnen hier allerhande zaken regelen, van visa tot huisvesting.

De derde baliepartner is de net gereorganiseerde Directie ITS voor wie 'de baliefunctie' ook nieuw is.. De ict’ers kunnen (nieuwe) studenten en medewerkers snel helpen met kleine vragen als het instellen van Eduroam op smartphone of tablet, denkt Nico Poppes. Maar ook met problemen met de universitaire mail kan je er terecht. “Het is persoonlijker en door het tweerichtingsverkeer kom je snel te weten waar onze service bijvoorbeeld te wensen overlaat.” In de binnenstad, waar Poppes tot voor kort bij ICT & Media werkte, lopen ze iets voor op De Uithof. “Daar wordt onze baliedienst nu samengevoegd met het studiepunt van Geesteswetenschappen omdat de vragen vaak dicht tegen elkaar aan blijken te liggen. Een ogenschijnlijk ict-probleem dat een registratieprobleem blijkt te zijn, kun je dan toch heel snel oplossen.”

De medewerkers van Studentenservice, de Directie ITS en de informatielijn voor scholieren en studenten, komen allen te werken op de begane grond van Heidelberglaan 6 waar een aantal jaren geleden de ingang van de faculteit Wijsbegeerte nog zat.

In een grote ruimte komen een balie, enkele grote tafels met en zonder computers, een paar spreekkamers annex studiewerkplekken en werkplaatsen voor de medewerkers van studentenservice, ICT en de telefonische informatielijn. Ook kun je er artikelen uit de Solariswinkel passen, bekijken, kopen en bestellen.

Het enige wat nog niet bekend is, is de naam van de balie. Daarom heeft de universiteit een prijsvraag  uitgeschreven. Wie een goede naam kan bedenken voor de servicebalie, kan een iPod Touch winnen. Wie een goed idee heeft, kan de naam vóór 5 juli mailen naar Suzan Engels s.a.s.engels@uu.nl.