Nieuwe coronaregels voor mondkapjes en quarantaine hoger onderwijs

Als je anderhalve meter afstand van elkaar houdt, mag je zonder mondkapje in de collegezaal zitten, foto DUB

Veel mensen zullen beamen dat het leven vanaf vandaag weer een stuk vrolijker is geworden nu de horeca, bioscopen en theaters weer open mogen. Tot 22 uur dat wel, maar het is een eerste stap.

Voor de universiteit verandert er niet veel. Wel is er een versoepeling wat betreft het dragen van een mondkapje. De eerdere regel was dat iedereen te allen tijde een mondkapje moet dragen in de gebouwen van het hoger onderwijs. Niet iedereen binnen de UU hield zich hier braaf aan. Nu mag het masker af als je zit én onderling anderhalve meter afstand kan houden. Die anderhalve meter is cruciaal. Afstand bewaren kan meestal wel op studieplekken of tijdens tentamens, maar in een collegezaal is het niet altijd haalbaar om deze afstand te bewaren. Dan moet toch een mondkapje op, stelt het kabinet. Het maximum aantal studenten in een collegezaal blijft 75, zoals eerder al werd aangekondigd.

Wel of geen quarantaine
Ook de regels rondom quarantaine zijn aangepast. Studenten die jonger zijn dan 18 jaar hoeven, zolang ze geen corona-achtige klachten hebben, niet meer in quarantaine als ze in contact geweest zijn met iemand die corona heeft. Er is geen verschil tussen studenten die wel of niet gevaccineerd zijn. Dit omdat jongeren onder de 18 jaar geen boosterprik krijgen.

Voor iedereen ouder dan 18 jaar geldt (nog steeds) dat ze niet in quarantaine hoeven als ze gevaccineerd én geboosterd zijn of in de afgelopen acht weken corona hebben gehad. Wie níet geboosterd is en géén corona heeft doorgemaakt in de afgelopen acht weken, moet wél in quarantaine. Ze moeten een zelftest doen en op dag vijf een test bij de GGD laten doen.

Voor medewerkers blijft het thuiswerkadvies van kracht. De Universiteit Utrecht bestudeert nog wel wat mogelijk is voor het houden van evenementen zoals recepties of de Onderwijsparade die gepland staat op 10 maart.

Evaluatiemoment
De versoepelingen werden tijdens de persconferentie van 25 januari aangekondigd door premier Rutte en minister van Volksgezondheid Ernst Kuipers. Ze vertelden dat het kabinet een risico neemt met de versoepelingen, omdat het aantal besmettingen oploopt en deze door het verder opengooien van de maatschappij verder zullen stijgen. Ze volgden in grote lijnen eerder openbaar geworden advies van het Outbreak Management Team.

Rutte en Kuipers riepen iedereen op zich aan de maatregelen te houden. De huidige maatregelen gelden voor de periode van zes weken. Over drie weken maken ze de balans op en kunnen dan eventueel een en ander bijsturen.

Tags: coronavirus