Nieuwe eerstejaars overspoelen Utrecht

De UIT 2015 is van start gegaan. Foto's Gwenda Knobel.

De Utrechtse Introductie Tijd 2015 is maandagochtend begonnen. In totaal lopen 3800 eerstejaars bachelor- en masterstudenten de UIT.

TivoliVredenburg is dit keer voor het eerst de uitvalsbasis voor de Utrechtse Introductie Tijd. Door de verhuizing konden er zo'n 200 studenten meer deelnemen aan de UIT. Nu kunnen er 3800 studenten meedoen, dat aantal werd gemakkelijk bereikt: op de wachtlijst stonden er nog zo’n 150.

Niet alle eerstejaars kunnen hun introductie op hetzelfde moment beginnen. De eerste helft wordt om half negen verwacht, de tweede helft een paar uur later. Vanaf acht uur ‘s ochtends verzamelen de eerstejaars die zich voor deze vierdaagse hebben opgegeven, zich voor één van de ingangen van de Utrechtse poptempel. Dat er een tweede ingang is, wordt pas duidelijk als vrijwilligers van de UIT de eerstejaars hierop wijzen.

Kinderziektes, zo zegt de organisatie. De aftrap van de UIT vindt voor het eerst hier in de stad plaats. Voorheen moesten alle eerstejaars naar het terein van het University College aan de Prins Hendriklaan komen, waar de organisatie een grote tent tot haar beschikking had maar voor de vele feesten andere locaties elders in de stad moest afhuren.

Dit is een veel mooiere locatie, zegt de Introductie Commissie Utrecht (ICU). Niet alleen start de UIT hier, ook kunnen ze door de beschikking over verschillende zalen en pleintjes diverse sferen op één avond creëren: in de ene zaal speelt ’s avonds een band terwijl in een andere zaal DJ’s het publiek opzwepen.

Van de eerstejaars wordt deze ochtend het nodige geduld gevraagd. Ze moesten er volgens het programma om half negen zijn, maar het officiële programma begint om tien uur.

Na lang in de rij te hebben gestaan, mogen ze naar binnen. Hier moeten ze een bandje om hun pols laten verzegelen als teken dat ze UITloper zijn. Wie jonger is dan 18 en dus geen alcohol mag, krijgt een zwart bandje. Alle anderen een groen. Eenmaal binnen is het feest al begonnen. DJ’s proberen de menigte aan het dansen te krijgen, daarna probeert de UIT-band dit te doen. Maar koffie is niet te krijgen, klaagt een eerstejaars die wat hulp bij het wakker worden nodig heeft.

Dan volgt het officiële deel waarin bestuursleden van de Hogeschool Utrecht en de Universiteit Utrecht en de loco-burgemeester de eerstejaars welkom mogen heten. De in dit gezelschap wel heel oud ogende heren krijgen een warm applaus. Evenals de 700 vrijwilligers die in deze periode de UIT in goede banen moeten leiden.

De eerstejaars worden vervolgens naar het Wilhelminapark gestuurd waar ze hun introductiegroep gaan ontmoeten. Maar hen wordt nog wel op het hart gedrukt om geen drugs te gebruiken en voor wie nog geen 18 is, geen alcohol te drinken. Word je betrapt, dan raak je je bandje kwijt en word je uitgesloten van verdere deelname aan de UIT.

Met een druk op een knop waarna slingers de zaal invliegen, kan deze groep beginnen met de kennismaking met andere eerstejaars en de stad. De volgende groep staat al klaar om welkom te worden geheten.