Nieuwe pc-schermen minder helder, dus duurzamer

Bij alle nieuwe pc-schermen gaat de helderheid naar 50 procent

De universiteit gaat de komende jaren de lichtsterkte van de beeldschermen van computers in universitaire gebouwen halveren. De UU neemt daarmee een aanbeveling over van een prijswinnend project van masterstudenten Sustainable Development.

De UU heeft de leverancier gevraagd de standaardinstelling voor de brightness van nieuwe computerschermen op 50 procent te zetten. Vorige maand werden de eerste honderd schermen met de nieuwe specificaties geleverd. In de komende jaren zullen alle 9400 beeldschermen in universitaire gebouwen bij vervanging worden voorzien van de aangepaste standaardinstelling.

De universiteit besloot onder meer tot de maatregel na een pleidooi van studenten die de onderzoeksmaster Sustainable Development doen. Volgens de studenten wordt hierdoor een kostenbesparing en een milieuwinst behaald. Gebruikers zouden bovendien weinig merken van de aanpassing.

De studenten kwamen vorig jaar al tot deze conclusies in een rapport (pdf) over energiebesparingen in computers en computernetwerken in De Uithof. Zij presenteerden hun bevindingen woensdag tijdens een bijeenkomst van het project Living Lab, een samenwerkingsverband tussen het universitaire Green Office en studenten Sustainable Development. Hun onderzoek werd bij die gelegenheid uitgeroepen tot het beste van de studentenprojecten die verslag uitbrachten.

De studenten komen in hun rapport ook met de aanbeveling om computers die niet in gebruik zijn al na 20 minuten in de slaapstand te zetten. Een analyse van gegevens uit Studyspot, het digitale systeem dat studenten naar vrije werkplekken loodst, wijst uit dat computers vaak maar vier uur per dag benut worden.

De studenten berekenden dat de aanpassing van de helderheid van de 2000 schermen van computers voor studenten in De Uithof gekoppeld aan een maatregel om niet-gebruikte computers sneller op standby te zetten, leidt tot een besparing van 314 megawat, een reductie van 65 procent. In geld uitgedrukt ongeveer 38.000 euro per jaar.

Het rapport is door het Green Office aangegrepen om de campagne Save Energy Through ICT te starten. Volgens Renée Dubbeldeman van het universitaire duurzaamheidscentrum zijn beeldschermaanpassingen van belang, ook al is de potentiële financiële besparing gering.

Dubbeldeman: “Op de totale universitaire begroting stelt 38.000 euro misschien niet veel voor, maar we zijn ook gek als we doen alsof het niet veel geld is. Bovendien draagt het bij aan de bewustwording van duurzaamheidsvraagstukken. De mindset zou moeten zijn dat alle kleine dingen helpen.”

De universiteit is niet van plan om bij alle huidige computers handmatig de helderheid aan te passen. In de campagne van het Green Office worden studenten en medewerkers opgeroepen dat wel te doen als dit mogelijk is.

Hieronder een ludiek campagnefilmpje van het Green Office over hoe je de helderheid van je scherm aanpast.