Nieuwe universitaire vlag moet zichtbaarheid UU in binnenstad vergroten

Anton Pijpers, vicevoorzitter van het universiteitsbestuur, onthulde de nieuwe vlag dinsdag bij een nieuwjaarsbijeenkomst.

Dit voorjaar komen aan elf binnenstadspanden wit-rood-gele vlaggen met een UU-logo te hangen. De nieuwe vlag moet bezoekers van het Utrechtse centrum attenderen op de prominente aanwezigheid van de UU.

De nieuwe vlag, die de Utrechtse stadskleuren combineert met het geel van de universitaire Sol Iustitiae Illustra Nos, werd dinsdagmiddag tijdens de nieuwjaarsreceptie onthuld door het collegelid Anton Pijpers. Volgens Pijpers bestond al langer het gevoel dat de zichtbaarheid van de universiteit in de binnenstad wel wat beter kan. Bij een rondgang lang de twee UU-faculteiten in de binnenstad bleek dat zelfs hij van sommige panden niet wist dat het om universitair bezit ging.

De vlag komt vooralsnog alleen overdag te hangen aan het Academiegebouw. De gemeente Utrecht is gevraagd een vergunning af te geven voor het permanent uithangen van de vlag aan elf universitaire panden. De hoop is dat de gemeente voor de Dies Natalis op 26 maart toestemming geeft. Die dag is het startpunt van een evenementenprogramma van 100 dagen in aanloop naar de start van de Tour de France in Utrecht.

Het betreft overigens niet een nieuwe officiƫle universiteitsvlag. De protocollaire gebaande vlag met de kleuren van de verschillende faculteiten (zie foto links) blijft in gebruik bij formele gelegenheden zoals de Dies Natalis en de opening van het academisch jaar. Ook als de universitaire vlag halfstok gaat, zal dat met de officiƫle vlag gebeuren.