Nieuwe zonnebanken in De Uithof zijn oplaadpunten

Laad je mobiel op terwijl je op de bank zit!

Op verschillende plekken in De Uithof worden nieuwe banken geplaatst. Deze zijn niet zomaar een plek om na een lange dag even op te laden, ook je mobiel en laptop kun je met deze banken voorzien van nieuwe energie.

De nieuwe banken zijn uitgerust met zonnepanelen en accu’s. De ingebouwde accu’s worden door de warmte van de zon opgeladen. Deze energie kun je via stopcontacten en USB-portals gebruiken om je mobiel, laptop of solarbike op te laden terwijl jij lekker kunt zitten op deze zonnebanken.

“We noemen de banken eigenlijk solar benches anders ontstaat er verwarring met de bekende zonnebanken waar mensen op liggen om bruiner te worden”, vertelt Simon de Roo communicatiemedewerker bij de UU.

In totaal worden er op zeven verschillende plekken in De Uithof zonnebanken geplaatst. Twee banken zijn vandaag voor het Bestuursgebouw van de universiteit geplaatst. Er worden ook banken neergezet bij de Botanische Tuinen, het David de Wiedgebouw en nog drie andere locaties.

Deze plekken zijn bewust gekozen. De banken komen te staan naast gebouwen die zonnepanelen op het dak hebben. De enige uitzondering is het Bestuursgebouw. Op dit dak liggen geen panelen, omdat dit hier niet mogelijk is.

“Het probleem met de panelen die op het dak liggen, is dat je ze niet ziet als je op straat loopt”, vertelt Simon. De solar benches moeten daar verandering in brengen. De banken moeten laten zien dat de universiteit zich zichtbaar inzet voor duurzaamheid, een belangrijk onderwerp in het nieuwe Strategisch Plan van de universiteit. Op de banken bij het Bestuursgebouw komt een bordje met informatie over zonne-energie en op welke manieren de universiteit zich inzet voor een duurzame samenleving.

Een bank die leeft op zonne-energie lijkt een beetje mosterd na de maaltijd nu de zomer officieel voorbij is. Maar volgens De Roo kun je ook in de winter je mobiel met behulp van de banken opladen. “Op minder zonnige dagen of in de winter laadt de accu ook op en natuurlijk heb je ook heldere dagen in de wintermaanden. Het werkt ook vrij vlot. Ik heb net mijn mobiel een kwartier aan de oplader gedaan en mijn batterij is nu 15 procent meer opgeladen.”

Ook als je je laptop of mobiel niet hoeft op te laden, kun je lekker gaan zitten op een ‘solar bench’. Zeker met de warme nazomerse zon kun je toch nog een beetje bijkleuren.