Nog plek zat in fietsenstalling Keizerstraat

“Ik weet dat er aan de Keizerstraat een nieuwe fietsenstalling is, maar ik heb geen idee hoe ik er moet komen.” Janskerkhof raakt overvol nu studenten hun fiets niet meer op de Drift mogen parkeren, terwijl de fietsenstalling leeg blijft.

Maandag 28 september is op Janskerkhof een tijdelijke fietsenstalling geopend. Die was nodig omdat de twee nieuwe parkeervakken die afgelopen zomer zijn gemaakt, al snel niet toereikend bleken. De fietsen die vorig academisch jaar nog langs de Drift stonden, lijken nu allemaal verplaatst naar Janskerkhof.

In het nieuwe parkeervak lang het water van Janskerkhof staan tientallen fietsen chaotisch geparkeerd. Veel mensen hebben moeite hun fiets terug te vinden en uit de massa te krijgen. Omdat het niet altijd mogelijk is om je fiets vast te zetten, vinden sommige studenten hun fiets helemaal niet meer terug, zegt een studente.. Toch geven ze aan nog steeds voor deze plek te kiezen omdat het dicht bij de Drift is. De tijdelijke fietsenstalling die de komende twee maanden op Janskerkhof staat, is inmiddels ook populair, maar weinig studenten hebben nog van de stalling aan de Keizerstraat gehoord.

Student Thomas is één van hen. Hij gaat naar de Universiteitsbibliotheek en zet zijn fiets daarom in het fietsparkeervak bij de City-bioscoop. Dit was altijd al een populaire parkeerplaats wanneer er echt geen plek meer was op de Drift. Thomas vindt het parkeervak voor 45 fietsen wel aan de kleine kant. “Ook had het wel iets dat je je fiets bij de Drift gewoon kon neergooien en gelijk naar binnen kon lopen.”

In tegenstelling tot de parkeermogelijkheden op Janskerkhof en bij de City-bioscoop is er in de stalling aan de Keizerstraat nog genoeg ruimte. Onderin de rekken staan rond het middaguur op donderdag 1 oktober een stuk of 50 fietsen, de bovenste rekken zijn leeg. De studenten die de stalling wel hebben gevonden zijn erg positief: “Als je hier je fiets parkeert, ben je via de binnentuin snel op de faculteit en er is altijd ruimte”, vertelt Esther.

Een andere studente zet haar nieuwe racefiets liever in de overdekte stalling onder de UB, “maar deze zit iedere dag al snel vol.” De Keizerstraat vindt ze bij mooi weer een goed alternatief. Ook Caspar parkeert hier vanwege de drukte in de kelder: “Rond negen uur is er vaak geen plek meer en ik zet mijn fiets niet graag boven in de rekken.” De stalling in de Keizerstraat vindt hij erg fijn in vergelijking met het drukke Janskerkhof, maar van hem mag de stalling langer open blijven. “De stalling gaat nu om zeven uur dicht, maar mijn colleges duren vaak tot acht uur.”

De meeste studenten hebben aangegeven dat afstand een grote rol speelt bij het kiezen van een parkeerplaats voor hun fiets. De kelder onder de UB vinden ze qua afstand ideaal, maar hier is regelmatig een gebrek aan ruimte. Dat de parkeerplaats aan de Keizerstraat zo rustig is, ligt waarschijnlijk niet aan de ligging. Er moet een minuut langer gefietst worden, maar vervolgens loop je via de binnentuin zo naar binnen. De rust lijkt meer te wijten aan het feit dat veel studenten nog niet van de nieuwe stalling hebben gehoord, of dat ze deze ondanks de verkeersborden niet weten te vinden.