Nominaties universitaire studentprijzen bekend

Welke Utrechtse studenten blonken afgelopen collegejaar uit in bestuurlijke of maatschappelijke activiteiten? De genomineerden boekten succes met een onderwijsproject, het opzetten van een Utrechtse politieke partij, het organiseren van een natuurkundewedstrijd en het produceren van een opera.

De UU reikt de studentenprijs al zeven jaar uit aan de student die uitblinkt in bestuurlijke en/of maatschappelijke activiteiten. Dit jaar zijn er twaalf kandidaten voorgedragen. Volgens de juryleden was de kwaliteit van alle voorgedragen studenten en hun activiteiten overweldigend. Toch hebben ze een selectie van vier gemaakt die boven de anderen uitstaken. De winnaar van de Studentenprijs zal op 1 september uitgeroepen worden tijdens de opening van het Academisch Jaar.

Marianne Pouwer zet Summerschool op voor basisscholieren

“Door de inzet van Marianne krijgen kinderen de mogelijkheid om vroeg kennis te maken met wetenschap, de Universiteit Utrecht, haar studenten en medewerkers”, zegt Maarten Reichwein van het Wetenschapsknooppunt van de UU. Hij droeg Marianne voor het opzetten van het plan voor de Summerschool en haar inzet om leerlingen kennis te laten maken met wetenschap.

De studente Diergeneeskunde organiseert een Summerschool voor basisscholieren. Deze zomer staat alweer de vierde editie op de planning en wordt het uitgebreid met een speciaal programma voor leerlingen uit de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Marianne werkt al een aantal jaren aan projecten om leerlingen van basisonderwijs en voortgezet onderwijs kennis te laten maken met de wetenschap. Daarnaast geeft ze ook les aan kinderen uit achterstandswijken.

Steven Menke richt Student & Starter op

Steven is kandidaat gesteld door medestudente Annemarie Sint Jago. Hij heeft de Utrechtse tak van de politieke partij Student & Starter opgezet. Het is voor het eerst in de historie van Utrecht dat een partij van studenten en starters in de Utrechtse gemeenteraad zit.

De student Economie & Bedrijfseconomie en Humanistiek heeft de partij opgericht omdat hij vond dat de studenten en starters te weinig vertegenwoordigd waren in de Utrechtse gemeenteraad. Steven vindt dat deze groep meer betrokken moet worden bij de lokale politiek.

Naast Stevens inzet voor meer zeggenschap van de student in de Utrechtse gemeenteraad, weet hij ook tijd vrij te maken voor zijn twee studies en andere medezeggenschapsactiviteiten.

Plancks Team zet Utrecht op de kaart met Stephen Hawking

De docenten Jaap Dijkhuis en Koen Mertens van het departement Natuur- en Sterrenkunde hebben het Plancks Team voorgedragen. Het duo spreekt vol lof over de organisatorische skills van het Plancks Team dat bestaat uit leden van studievereniging A-Eskwadraat.

Deze studenten zijn in de zomer van 2013 begonnen met het organiseren van een internationale natuurkundewedstrijd. Daarmee willen zij de internationale samenwerking tussen studenten vergroten en bijdragen aan de persoonlijke ontwikkeling van de individuele deelnemers via sociale activiteiten. De bedoeling is om van de wedstrijd een jaarlijkse traditie te maken.

De studenten van A-Eskwadraat wisten meteen internationale aandacht te trekken door op het openingssymposium de wereldbefaamde fysicus Stephen Hawking uit te nodigen.

Rheingold Team schittert met opera

Het Rheingold Team is voorgedragen door het bestuur van het Utrechtsch Studenten Concert en Marieke van Merriënboer van Parnassos Cultuurcentrum.

Het team heeft in de zomer van 2013 een speciale productie opgezet voor het 190-jarig bestaan van het Utrechtsch Studenten Concert. Het ging om een opera en een symfonische show wat plaatsvond in het ruim van een binnenvaartschip. Het was een groot succes. De voorstelling trok 7500 bezoekers en veel nationale media-aandacht.

“Het project is naast bovengenoemde van groot belang geweest voor de studentenmuziek in Utrecht, wat de zichtbaarheid van de universiteit een enorme impuls heeft gegeven”, zeggen de indieners.

Het productieteam Rheingold Team bestaat uit zeven (oud-) studenten en hebben met de operaproductie Rheingold op de Rijn de Schaunard Award 2013  in de wacht gesleept.