NOS-weerman verlaat Universiteit Utrecht

Polair metereoloog Peter Kuipers Munneke gaat aan de slag voor de Universiteit van Swansea in Wales. Hij blijft wel het weerbericht presenteren.

Kuipers Munneke maakte zijn vertrek bij de UU maandag bekend op Twitter. Hij zal zijn nieuwe baan in Wales combineren met zijn werk als weerpresentator in Hilversum.

Nieuwtje: volgend jaar ga ik een jaartje (tele-)werken aan de Universiteit van Swansea. Blijf ook gewoon het weer doen!

— PeterKuipersMunneke (@PKuipersMunneke) 8 december 2014

Kuipers begon in 2009 als postdoc-onderzoeker aan de Universiteit Utrecht, nadat hij eerder promoveerde in Utrecht. In februari 2013 werd hij gepresenteerd als opvolger van Erwin Kroll bij de NOS.

"Ik bedenk mijn weerpraatje altijd zelf - het zijn mijn two minutes of fame", zei Kuipers Munneke eind 2013 tegen DUB. "Ik zit de hele dag naar weermodellen te turen. Maar uiteindelijk gaat het om het gevoel bij het weer. Je kunt wel zeggen dat het morgen 12 graden wordt, maar dat doet de meeste mensen niet zoveel. Als je daarentegen vertelt dat het een druilerige dag wordt, begrijpen ze meteen waar je het over hebt."

Als wetenschapper onderzoekt hij de invloed van het klimaat op het smelten van de grootste ijskappen op aarde: die van Antarctica en die van Groenland. In een interview met DUB: "Onderzoek naar ijskappen is belangrijk. Als die helemaal zouden smelten, dan stijgt de zeespiegel met meer dan 60 meter. Zelfs als één procent zou smelten, zou dat al heel vervelend zijn. Daarom moeten we onderzoeken in welke mate dit nu gebeurt, in het verleden is gebeurd en in de toekomst kan gebeuren."