Olympos introduceert all-in sportkaart

Olympos komt met een all-in sportkaart. Studenten die vanaf september individueel willen sporten moeten deze nieuwe kaart kopen. Voor leden van studentensportverenigingen gaat deze regel een jaar later in.

Olympos heeft de prijs van de sportpas vastgesteld op 125 euro. Volgend collegejaar krijgen individuele sporters echter nog korting en betalen zij 105 euro. De all-in kaart biedt toegang tot alle cursussen, groeplessen en faciliteiten van Olympos. Ook fitness, squash en tennis vallen onder die nieuwe pas. Op dit moment kunnen individuele studentensporters een gratis sportkaart aanvragen bij Olympos. Vervolgens betalen zij voor de deelname aan cursussen.

Voor studenten bij een vereniging ligt het wat gecompliceerder. Als een student nu lid wil worden van een studentensportvereniging, dan betaalt hij of zij contributie aan de club. Daarnaast moeten registratiekosten bij Olympos worden afgerekend als de vereniging gebruik maakt van de faciliteiten van Olympos. De komende maanden wordt bekeken hoe een all-in sportkaart voor verenigingsleden kan worden ingevoerd.

De contributie en registratiekosten blijven voor verenigingsleden volgend studiejaar hetzelfde. Niki Wijnen, voorzitter van de Sportraad Utrecht, meldt wel dat verenigingsleden vanaf september daarnaast voor 30 euro een all-in sportpas kunnen kopen.

Volgens Leon van der Zande, bestuurslid bij Mesa Cosa, is de invoer van de nieuwe sportpas niet ingegeven door bezuinigingen. De bedoeling is dat meer studenten aan het sporten gebracht worden. Mesa Cosa is de stichting die de faciliteiten van Olympos beheert. Mesa Cosa overlegt met de Sportraad Utrecht over de invulling van de all-in sportkaart

Bij andere universiteiten is er al een all-in sportkaart. In Rotterdam maken studenten gebruik van de Erasmus Sport Pas. Voor een bedrag van 5 euro per dag tot 115 euro voor een jaar hebben studenten vrije toegang tot alle faciliteiten van het Erasmus Sport Centrum. Voor aparte cursussen moet wel een kleine toeslag worden betaald en ook voor lidmaatschap van een vereniging betalen studenten contributie.