Omruilactie bulkoker wordt gewaardeerd: studenten gaan voor geel

Bart Heuts is blij met zijn échte UU-koker, foto DUB

Door een magazijnbrand bij de leverancier van de UU-diplomakokers, werden ongeveer 1600 afgestudeerden bij uitreikingen in oktober en november met een blanco variant naar huis gestuurd. Dat leverde veel teleurgestelde reacties op Facebook op. De universiteit besloot dat de studenten die een officiële UU-koker wilden, er alsnog één konden komen ophalen. Vorige week konden ze zich met blanco koker melden bij de receptie van het Academiegebouw.

Op de laatste dag dat de koker nog kan worden omgeruild, ligt de temperatuur net boven het nulpunt. Het weerhoudt mensen er niet van het Academiegebouw te bezoeken. Regelmatig gaan de deuren van het statige pand open en weer dicht. Dan stapt er een jongeman naar buiten, gevolgd door wat vermoedelijk familie lijkt te zijn. Hij en zijn aanhang zijn gehuld in donkere winterkleding. Tussen de handen van de jongen prijkt de gele UU-koker.

Even later komen er twee jonge vrouwen aangewandeld, die allebei een blanco koker met zich meedragen in hun tas. Nog geen twee minuten later staat het tweetal alweer buiten. Op de vraag waarom ze vandaag naar het Academiegebouw zijn gekomen, zijn ze duidelijk. “Zo’n gele koker hoort er toch wel een beetje bij. Daarnaast is die witte gewoon niet zo mooi als de gele.”

Een andere gedupeerde die speciaal voor de koker de kou heeft getrotseerd, is Bart Heuts. Hij moest tot drie uur ’s middags werken in De Uithof en is daarna op de fiets gesprongen richting het Academiegebouw. Ook hij staat binnen twee minuten weer buiten. Dat is maar mooi ook, want hij heeft een trein te halen.

De receptie waar de kokers kunnen worden ingeruild, oogt in eerste instantie ietwat rustig. Maar schijn bedriegt. “Er is de afgelopen week veel gebruik gemaakt van de inruildienst,” zo vertelt een medewerkster. Van het tumult die op Facebook ontstond na berichtgeving van de inruildagen, is de medewerkster zich niet bewust. Mensen waren vooral blij met de service, zo zegt ze.

Minthe Woudstra, UU-student, is blij met de oplossing. “Het was natuurlijk wel even jammer, gezien ik de originele ieder jaar voorbij zag komen bij mijn studiegenoten. Gelukkig was het ook wel begrijpelijk en kon het op dat moment niet anders, maar het is goed dat de UU uiteindelijk met een oplossing kwam.” Hier en daar werden er ook de nodige grappen gemaakt, vertelt Woudstra. “Vooral de grappen over dat je nu nog niet écht bent afgestudeerd en dat hij leek op een keukenrol ha, ha. Verder ook dat de bezuinigingen van de UU nu wel érg ver gingen.”

Hoeveel mensen nu precies gebruik hebben gemaakt van de omruilservice, is niet bekend. Toch zijn er ook mensen die bepaald niet wakker liggen van de blanco koker en dus geen gebruik maken van de dienst. Eén van deze studenten is Fenny Campman. “Misschien dat de officiële UU-koker wat leuker op de foto’s had gestaan, maar dat is dan ook echt de enige meerwaarde die de koker voor mij zou kunnen hebben. Ik heb een hele gezellige dag gehad met mijn familie, vriend en vriendinnen. De kleur van de koker: who cares?”

Ook achteraf de koker ophalen, had voor Fenny geen meerwaarde. “Zelf woon ik in Delft. Toen ik hoorde dat de kokers klaarlagen, stond er geen bezoekje aan Utrecht op de planning. Om nou weer helemaal terug te gaan? Nee, daar was ik echt te lui voor.”