Omstreden Leidse hoogleraar treedt terug

Rien van IJzendoorn

De Universiteit Leiden ontving al langer signalen van misstanden bij het Instituut Pedagogische Wetenschappen. Die signalen waren zo ernstig dat een interim-directeur van de faculteit er onderzoek naar deed.

Het rapport van dat onderzoek viel begin deze maand in handen van dagblad De Telegraaf. Hoogleraar Marinus van IJzendoorn, winnaar van de prestigieuze Spinozaprijs in 2004, zou samen met twee andere medewerkers verantwoordelijk zijn voor een ‘verziekt werkklimaat’.

Volgens het rapport zou het werkklimaat zich kenmerken door “angst, intimidatie, kwaadsprekerij, blokvorming, laakbaar gedrag op gebied van wetenschap, eigengereid optreden, oncollegiaal gedrag, het overtreden van universitaire regels, een loopje nemen met de waarheid en het niet nakomen van afspraken”, aldus De Telegraaf.

De Volkskrant meldt dat Van IJzendoorn formeel in dienst blijft tot zijn pensioen (volgend jaar mei), maar zijn gezicht niet meer zal laten zien bij de Universiteit Leiden.