Onaangename verrassing: 14.000 euro stufi blijkt toch geen gift

Creative commons: Pixabay

De meeste ouderejaars studenten weten waarschijnlijk wel dat ze binnen tien jaar hun diploma moeten behalen, anders worden hun basisbeurs en ov-studentenkaart een lening in plaats van een gift. Maar wanneer gaan die tien jaar in? Dat was afgelopen maandag de vraag die centraal stond in een rechtszaak tussen een student en de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).

Onaangename verrassing
De jongen ging in september 2007 informatica studeren, maar hield er negen maanden later mee op. De basisbeurs die hij ontvangen had, betaalde hij terug, net als de kosten van zijn ov-kaart. In de tussentijd volgde hij een private opleiding tot piloot, waarvoor hij geen studiefinanciering ontving.

In september 2014 ging hij toch weer een studie doen. Met basisbeurs en al begon hij aan een opleiding biotechnologie bij NHL Hogeschool. Die studie hoopt hij dit jaar nog af te ronden. Hij vindt dat ruim binnen de gestelde afstudeernorm van tien jaar, omdat hij zijn studie pas in 2014 begon. Het was dan ook een onaangename verrassing dat DUO zijn basisbeurs en ov-kaart niet zou omzetten in een gift.

DUO vindt namelijk dat de termijn van tien jaar wel is overschreden. Zij rekenen vanaf de eerste dag van zijn eerste studie, dus had de student uiterlijk in 2017 zijn studie moeten afronden. Als gevolg wil de Dienst Uitvoering Onderwijs dat de student 14.000 euro aan studiefinanciering terugbetaalt.

Nieuwe studie, schone lei?
Dat slaat nergens op, vond de student, en hij stapte naar de rechter. De wet is bedoeld om langzaam studeren tegen te gaan en hij studeert helemaal niet langzaam, stelde hij. Hij heeft gewoon iets tussendoor gedaan en bovendien zijn toenmalige schuld al terugbetaald. Dan begin je toch met een schone lei aan een nieuwe opleiding?

Nee, stelt DUO. De termijn van tien jaar kan alleen worden verlengd als er sprake is van een bijzondere omstandigheid. Dat gebeurt zo’n duizend keer per jaar. “Veelal gaat het om medische of psychische redenen”, laat een woordvoerder weten. “Je wordt ziek en kan daardoor je studie niet op tijd afronden of een gebeurtenis in je leven zorgt voor zoveel trauma dat er extra tijd nodig is.”

De rechter geeft de uitvoeringsinstantie gelijk, blijkt uit het vonnis. De student had het kunnen weten toen hij aan zijn nieuwe opleiding begon. DUO hoeft voor hem geen uitzondering te maken. Die paar maanden hbo-informatica blijken dus een dure grap. De student kan nog in hoger beroep gaan.