Online cursus barkeepen blijkt populair

Het afgelopen half jaar hebben ruim tweeduizend barvrijwilligers van sociëteiten de cursus verantwoord alcohol schenken gevolgd. Dat zijn er meer dan verwacht.

De cursus was al verplicht, maar is sinds juni eenvoudig te volgen via de website van de Landelijke Kamer van Verenigingen. De doelstelling van de LKvV was dat er in één jaar tijd duizend certificaten zouden worden behaald, maar inmiddels zijn dat er al dubbel zoveel.

“Dit toont aan dat studentenverenigingen en studenten serieus omgaan met het alcoholgebruik op de studentenvereniging”, vindt LKvV-voorzitter Jan van ’t Westende. Hij stuurde een persbericht rond met de kop: “Nuchtere studenten achter de bar”.

“Barkeepers mogen natuurlijk best een biertje drinken”, legt hij uit. “Maar in de cursus hebben ze wel geleerd dat ze nee moeten zeggen tegen een student die meer wil drinken dan goed voor hem is.”

De online-cursus is in samenwerking met de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik ontwikkeld. Jaarlijks organiseert de LKvV een ‘alcoholbeleidsdag’ voor nieuwe bestuurders. Er geldt voor alle verenigingen een ‘alcoholbestuursreglement’.