Online studiepunten behalen in het buitenland

Illustratie van een online course die de TU-Delft onlangs twitterde.

De TU Delft biedt al jaren massive online open courses (moocs) aan en startte vorig jaar een proef met zes andere universiteiten. Hun studenten konden daardoor ‘virtueel uitwisselen’ en bij alle zeven instellingen studiepunten behalen.

De proef was succesvol en ook de universiteiten van Wageningen en Leiden gaan nu meedoen, is gisteren in Canada besloten. Volgens vicevoorzitter Anka Mulder van de TU Delft kennen de universiteiten elkaar goed en vertrouwen ze erop dat hun cursussen van hoog niveau zijn.

Naast de drie Nederlandse universiteiten gaat het om Hong Kong University of Science and Technology, Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne (Zwitserland), de Amerikaanse Rice University en drie Australische universiteiten: de National University en de universiteiten van Queensland en Adelaide.

Lagere drempel
Omdat studenten met online colleges geen duizenden euro’s kwijt zijn aan vliegtickets en woonruimte in een ver land, wordt de drempel voor uitwisseling lager, zegt persvoorlichter Karen Collet van de TU Delft. “Zo’n virtuele uitwisseling is erg aantrekkelijk als je om tijd- of geldgebrek niet aan een gewone exchange kan deelnemen.”

Daar ziet ook Simon Vink, woordvoerder van Wageningen University, de voordelen van in. “Als je dolgraag college wilt volgen van een bepaalde professor in het buitenland, moest je eerst gelijk voor drie maanden of een halfjaar ergens anders gaan wonen. Nu zet je gewoon je laptop aan.”

Voor de tentamens is nog geen futuristische oplossing gevonden: die maken studenten nog gewoon in een zaaltje van hun eigen universiteit, onder toezicht van een surveillant. De docent van de instelling waar studenten het vak volgen, kijkt het tentamen na en stuurt het cijfer naar de universiteit van de student.