Onrust aan UvA duurt voort

De studenten zitten nog in het Maagdenhuis, opstandig personeel eist dat het bestuur vertrekt en vakbond FNV dreigt met een staking: in Amsterdam houdt de academische lente aan.

Bijna twee weken is de bezetting van het Maagdenhuis al bezig en daar lijkt voorlopig geen einde aan te komen. In het bestuursgebouw van de Universiteit van Amsterdam wordt vrijwel non-stop vergaderd, daarnaast worden er lezingen georganiseerd en pamfletten geschreven. De studenten eisen decentralisatie van het universitaire bestuur en een gekozen college. UvA-collegevoorzitter Louise Gunning is, nog steeds, de belichaming van alles wat er mis is. “Ze ontvangt twee ton per jaar van de UvA, is tegelijkertijd commissaris van de Schiphol Group en heeft hiernaast nog 19 nevenfuncties”, schrijven de studenten in een persbericht.

Medewerkers van de Universiteit van Amsterdam, verenigd in ‘Rethink UvA’, hebben gisteren in een brief aan de raad van toezicht officieel het vertrouwen opgezegd in het Amsterdamse college van bestuur. Dat gebeurde nadat het college voor de tweede keer een ultimatum van de docenten had laten voorlopen. De drie eisen die op tafel lagen: democratisering van het universitaire bestuur, herstel van de vertrouwensrelatie en onafhankelijk onderzoek naar de financiën van de Universiteit van Amsterdam.

Vakbond FNV voegt daar een aantal eisen over werkdruk en de arbeidsvoorwaarden van personeel aan toe, en legt die de komende dagen neer bij het UvA-bestuur. Gebeurt daar niets mee, dan gaan de stakingskassen open, donderde FNV-voorman Ton Heerts vorige week al in het Maagdenhuis.

Terwijl de acties voortduren – voor vrijdagmiddag staat weer een protestmars gepland – blijft de steun buiten Amsterdam voorlopig beperkt tot sympathiebetuigingen. Allerlei studentenorganisaties, personeelsfracties en medezeggenschapsraden zeggen dat ze de problemen aan de UvA “herkennen”. Zelfs de Jonge Akademie, de vereniging van jonge topwetenschappers, liet gisteren weten “de belangrijkste punten zoals die recent naar voren gebracht zijn” te steunen.

De onrust in Amsterdam begon begin februari met de bezetting van de faculteit geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. Het Bungehuis werd na elf dagen actie ontruimd door de mobiele eenheid, waarna studenten een dag later het Maagdenhuis binnenvielen. Wat begon als een protest tegen bezuinigingen op de geesteswetenschappen en een roep om meer inspraak aan de UvA is uitgegroeid tot een breed gedeeld verzet tegen de manier waarop universiteiten bestuurd worden.