Ook in Utrecht verenigen kritische docenten zich

In navolging van het Amsterdamse docentencollectief Rethink UvA, komen ook in Utrecht kritische docenten in actie. Woensdag vindt een eerste bijeenkomst plaats.

Het initiatief voor de eerste vergadering van het “platform van bezorgde docenten” komt uit de hoek van de Utrechtse historici, maar op een mailinglijst van docenten prijken inmiddels meer dan honderd namen. Voorlopig gaat het daarbij vooral om Utrechtse geesteswetenschappers.

Volgens een persbericht was er de afgelopen week sprake van een “almaar uitdijende groep kritische docenten die online druk van gedachten wisselde over knelpunten in het universitaire onderwijs”. Die discussie heeft geleid tot een lijst van misstanden die de docenten aan de kaak willen stellen. Daarbij gaat het onder meer om het "ernstige gebrek aan medezeggenschap, het sterke top-down karakter van het universitaire management, de nadruk op rendement, de wildgroei aan tijdelijke contracten en de extreme werkdruk voor docenten".

De docenten willen woensdag nadenken over concrete alternatieven voor de manier waarop de universiteit nu wordt bestuurd. Daarnaast moeten de docenten een besluit nemen over de naam van het nieuwe platform. De naam 'Reset UU' die op Facebook de ronde deed, gaat het waarschijnlijk niet halen.

Voor de bijeenkomst die om 16.30 uur begint in zaal 202 van Achter de Dom 22-24 zijn naast alle universitaire docenten ook studenten en andere geïnteresseerden uitgenodigd. De studentactivisten van de Nieuwe Universiteit Utrecht kwamen afgelopen maandag al voor een tweede keer samen. Die bijeenkomst leidde nog niet tot de formulering van standpunten.