Oorlog aan de Maliebaan: wat zou jij kiezen?

In de cursus Living Pasts krijgen de studenten de opdracht om historische data te combineren met kennis uit andere disciplines. Ze moeten iets vormgeven dat het verhaal vertelt van een Utrechtse locatie door de eeuwen heen.

De studenten Tim Schagen, Bo van Schie, Michiel Jekel en Michael Hauwert kozen voor de locatie De Maliebaan in de Tweede Wereldoorlog. Tim: “De verhalen van de Maliebaan waren heel interessant voor ons. Zo vertelde onze docent Toine Pieters dat er joden letterlijk naast het NSB-hoofdkwartier waren ondergedoken en nooit gevonden zijn.”

Het resultaat is de visuele roman Under the Lime Trees die als een game werkt. Tim: “De speler wordt in de film steeds voor een dilemma geplaatst. Hij moet kiezen welke kant Tom (de hoofdpersoon) opgaat tijdens het verhaal. We hebben ook meerdere eindes in de game die je als speler kan ervaren.”

Op die manier willen de studenten de keuzes van mensen in de oorlog inzichtelijk maken. Zij baseren zich op verhalen van de site aan de Maliebaan, die afkomstig zijn uit het gelijknamige boek van de historicus Ad van Liempt. De Maliebaan was volgens de site tijdens de Duitse bezetting de spannendste straat van Nederland. Er zaten veel Duitse instanties, en ook het hoofdkwartier van de NSB en een groot aantal aan die partij gelieerde organisaties. Verder woonden er verzetsmensen, zaten er joden ondergedoken en vertrokken er deportatietreinen vanaf het Maliebaanstation.