Op de barricaden voor de vrije universiteitspers

Universiteitsbestuurders moeten zich niet met de redactionele keuzes van hun bladen moeten bemoeien, vindt de politiek. Logisch, meent de Rotterdamse collegevoorzitter Pauline van der Meer Mohr in een blog. Maar niet overal wordt dit onderschreven.

Afgelopen december dienden de SP en de VVD een motie in die door de Tweede Kamer unaniem werd aangenomen. Staatssecretaris Zijlstra moest hoger onderwijsbestuurders laten weten dat inbreuk op de redactionele onafhankelijkheid “ongewenst” is. Zijlstra beloofde de motie onder de aandacht te brengen bij universiteitenvereniging VSNU.

De PvdA en de SP vroegen onlangs tijdens een schriftelijk overleg hoe het ermee stond. Had demissionair staatssecretaris Zijlstra inmiddels “luid en duidelijk” op onafhankelijkheid aangedrongen? Waren er concrete afspraken gemaakt met de bestuurders? Ja, schrijft Zijlstra. Tijdens een overleg in maart beloofde de VSNU de boodschap door te geven aan haar leden.

De Rotterdamse collegevoorzitter verbaast zich over de motie van de politici. Kamerleden houden zich met “de futielste zaken” bezig, schrijft ze op haar blog. De onafhankelijkheid van universiteitsbladen is toch al in de jaren zeventig geregeld? Om daar ferm aan toe te voegen: “Voor alle duidelijkheid: Erasmus Magazine was, is en blijft onafhankelijk, Staatssecretaris! En nu weer aan de slag met echte problemen, graag.”

Van der Meer Mohr: “Onafhankelijke geesten laten zich niet inperken, dat geldt voor wetenschappers maar evenzeer voor journalisten. Op de EUR koesteren we dat, en volgens mij onderschrijft de hele VSNU dat standpunt, of ben ik nu gewoon naïef?”

“De vraag stellen is hem beantwoorden!”, reageert een lezer. Ook anderen noemen voorbeelden waar de persvrijheid in het geding is. De Rotterdamse collegevoorzitter komt tot de slotsom dat het “hier en daar wel een issue” is.

Ook Wieneke Gunneweg, hoofdredacteur van Erasmus Magazine en voorzitter van de kring van hoofdredacteuren van universiteits- en hogeschoolbladen, denkt dat haar collegevoorzitter de zaken wat te zonnig ziet. “Van mijn collega-hoofdredacteuren in den lande hoor ik helaas geregeld dat zij met wat minder liberale bestuurders te maken hebben en geregeld hun onafhankelijkheid en bestaansrecht moeten  bevechten.”

Er is nog wat werk te verrichten. “Dus laat ons samen de barricades op gaan voor het vrije woord,” aldus Van der Meer Mohr. Een oproep om een open brief te schrijven in een landelijk dagblad wijst ze overigens van de hand. “Ik werk liever via de VSNU.”