Op de bres voor kerstpakket beurspromovendi

Volgens belangenorganisatie Promovendi Netwerk Nederland heeft het kerstpakket symbolische waarde. Foto: Pixabay

Gewone promovendi zijn werknemers van de universiteit. Ze krijgen een salaris en bouwen pensioen op. Maar je hebt ook beurspromovendi, voor wie dit niet geldt. Het Promovendi Netwerk Nederland voert al jaren strijd tegen deze slechtere arbeidsvoorwaarden.

Het kerstpakket lijkt misschien triviaal, maar heeft wel symbolische waarde. “Het kan ongelofelijk pijnlijk zijn om te zien dat collega’s allemaal een kerstpakket krijgen, terwijl zij niks krijgen”, schrijft het PNN vandaag in een rapport over ‘niet-standaard-promovendi’.

Liever in dienst
Veel beurspromovendi werken eigenlijk aan de universiteit, stelt het PNN, en ze doen onderzoek waarvan de instelling rechtstreeks profiteert. Per proefschrift krijgt de universiteit bovendien 82 duizend euro van de overheid.

Van de ondervraagde beurspromovendi (meer dan 200) zou driekwart ook liever in dienst zijn. Bijna evenveel voelen zich niet goed voorgelicht over de verschillen met werknemer-promovendi.

Vrijwel alle respondenten (onder wie ook buitenpromovendi) hebben toegang tot de bibliotheek. Ook mogen ze de printers van de universiteit gebruiken en voor de meesten is de koffie gratis. Maar bijna de helft loopt dus het kerstpakket mis.

Wijn of cadeaubon
Hoeveel gewone promovendi in december wel een fles wijn of een cadeaubon krijgen, heeft het PNN niet onderzocht. Niet alle faculteiten en universiteiten hebben zo’n jaarlijks cadeau, bleek vier jaar geleden uit een rondgang van de universiteitsbladen.