Openbare bucketlist in De Uithof dankzij studente Geschiedenis

Zo moet de 'Before I Die I Want To'-wand er straks uit gaan zien.

Wat wil jij nog absoluut doen in je leven? Op twee muurtjes in De Uithof kunnen studenten binnenkort hun ambities en doelen met krijt optekenen. Het gaat om een kunstproject dat dankzij een student Geschiedenis nu ook in Utrecht te bewonderen is.

‘Before I Die I Want To …’ Dat is de vraag die passerende studenten en medewerkers van de universiteit kunnen beantwoorden op twee wanden die waarschijnlijk deze zomer nog worden aangebracht op de Laagbouw Zuid, onderdeel van het Van Unnikgebouw. Met krijt kunnen ze hun grootste wens opschrijven.

Op 475 andere plekken in 65 landen zijn er al soortgelijke muren. Het concept is bedacht door kunstenares Candy Chang.

Eerstejaarsstudente Geschiedenis Felix Zielinski klopte bij de universiteit aan met het idee om ook in Utrecht een wand te plaatsen. “Ik had al eerder een TED-talk over het kunstwerk gezien”, mailt ze vanaf haar vakantieadres. “Later toen ik ging reizen kwam ik het toevallig tegen op een muur in Auckland, Nieuw-Zeeland. Het was een schutting rondom een soort kunstcafé. Het bleek erg goed te werken in de praktijk, ongelofelijk veel mensen hadden er hun toekomstwens op geschreven, van trouwplannen tot reizen tot toekomstige vaardigheden. Het leek me toen ik ging studeren bij uitstek iets voor op een universiteitscampus.”

De Universiteit Utrecht reageerde enthousiast. Programmamanager Leunie van Zwieten: “Samen met Felix hebben we in het centrumgebied van De Uithof een plek uitgekozen waar deze wand het best tot zijn recht zou komen. De ervaringen in andere delen van de wereld zijn zo positief dat de UU dit idee graag oppikt.”

Felix hoopt dat het project Utrechtse studenten laat nadenken over wat ze eigenlijk willen bereiken. “Daarnaast is het een bijna kinderlijk en simpel concept dat er toch in slaagt om de publieke ruimte op te fleuren en te verlevendigen. Misschien brengt het mensen ook meer in contact met elkaar, iets wat een van de uitgangspunten van Candy Chang was: sociale cohesie creëren.”

Wat Felix zelf nog wil doen voordat ze het tijdelijke voor het eeuwige verruilt? “Mm moeilijk! Het eerste dat door mijn hoofd schiet is: nog een keer een grote reis maken. Maar ook meer van dit soort (kleine) projectjes beginnen om mensen even uit hun dagelijkse sleur te halen."