Ophef over EU-filmpje met sexy bètababes

Body: 

Een reclamefilmpje van de Europese Commissie met lipstick, jurkjes en hoge hakken heeft voor zoveel ophef gezorgd dat het offline is gehaald. De campagne was niet bedoeld om cosmeticagebruik te promoten, maar wetenschap als ‘a girl thing’.

Een reclamefilmpje van de Europese Commissie met lipstick, jurkjes en hoge hakken heeft voor zoveel ophef gezorgd dat het offline is gehaald. De campagne was niet bedoeld om cosmeticagebruik te promoten, maar wetenschap als ‘a girl thing’.

Al jaren wordt er van alles geprobeerd om meisjes te interesseren voor bèta- en technische studies, omdat zij nog steeds flink in de minderheid zijn. Vrijdag lanceerde de Europese Commissie daarom de campagne ‘Science: it’s a girl thing’. Een reclamefilmpje (mirror) en website moeten meisjes overhalen: wetenschap is best sexy en make-up wordt in een laboratorium ontwikkeld.

Op Twitter stroomde de kritiek binnen: seksistisch, beledigend en geldverspilling. Vrouwelijke wetenschappers gingen twitteren met de hashtag #realwomanofscience. Daarop haalde de Europese Commissie het promofilmpje offline. Ook liet ze via haar Twitteraccount weten een Twitterlijst met ‘real woman in science’ te willen aanleggen: “OK scientists, we've heard you and we want to keep hearing you: Help us build a list of #realwomeninscience.”

Er zou geen sprake zijn van een vooropgezette actie om publiciteit te genereren, laat de Europese Commissie verder op Twitter weten. De ‘it’s a girl thing’-campagne wordt zonder reclamefilmpje voortgezet. Zo gaat er dit jaar een mobile expo truck rondrijden door Europese landen. In de vrachtwagen, die onder meer Rotterdam en Amsterdam zal aandoen, kunnen meisjes bijvoorbeeld hun eigen lippenbalsem maken. Ook zullen vrouwelijke wetenschappers op scholen vertellen over hun werk.

Facebook Twitter Whatsapp Mail