Ophef over 'racistische karikatuur' Zwarte Piet in kantine Geneeskunde

Een van de versieringen die hangt in De Brink, de kantine van de faculteit Geneeskunde. Foto: Stopblackface.com

Actiegroep Stop Blackface eist verwijdering van Zwarte Piet-versieringen uit de kantine van het Hijmans van den Berghgebouw.

De Universiteit Utrecht is terechtgekomen in een kleine sociale mediastorm. De website Stopblackface.com heeft namelijk foto's gepubliceerd van Zwarte Piet-versiersingen in De Brink, de kantine van de faculteit Geneeskunde, en dat leidt tot de nodige ophef.

Onbegrijpelijk, @UniUtrecht. Hoe rijm ik dit met mijn masteropleiding Gender & Ethnicity in jullie collegebanken? https://t.co/308kWXWrgj

— Merel de Herder (@mereldeherder) 1 december 2015

De foto's zouden zijn gemaakt en opgestuurd naar actiegroep Stop Blackface door een exchangestudente. Zij schrijft: Hi! I’m in the canteen at Utrecht University and it’s disgusting how many depictions of that racist caricature are being displayed. What should I do? Everyone here is white…I feel very uncomfortable and I’m alone. (…) I’m feeling alienated right now.

Stop Blackface schrijft "zeer geschokt" te zijn dat studenten in een openbare ruimte van de universiteit worden geconfronteerd met "racistische karikaturen". De universiteit zou volgens de actiegroep de plicht hebben voor een "discriminatievrije omgeving" te zorgen.

Stop Blackface heeft de Universiteit Utrecht om tekst en uitleg gevraagd en eist dat de "versiering met de racistische stereotypering" zo snel mogelijk verwijderd wordt. De kantine wordt overigens niet beheerd door de Universiteit Utrecht, maar door het UMC Utrecht.

Openbare basisscholen in de stad Utrecht besloten in september om het Sinterklaasfeest voortaan zonder Zwarte Piet te vieren. De figuur Zwarte Piet heeft racistische aspecten, oordeelde het bestuur van de scholen.

Tags: sinterklaas