Opnieuw Kamervragen over ‘diverse’ UU

Screenshot van Facebookpagina INSAN.

De foto is genomen tijdens een bijeenkomst van de “multiculturele” Utrechtse studentenvereniging INSAN in het Ruppertgebouw in De Uithof. Alle mannelijke bezoekers van de lezing zitten vooraan, alle vrouwelijke achteraan. Voor blogger Carel Brendel was de Facebookpost van de vereniging aanleiding om deze tweet te versturen:

Seksuele apartheid in collegezaal van het Marinus Ruppertgebouw van de Universiteit Utrecht tijdens lezing van Amerikaanse Moslimbroeder Altaf Husain voor studentenvereniging INSAN. pic.twitter.com/caZoTa9S9t

— Carel Brendel (@CarelBrendel) 20 februari 2019

De UU liet via een reactie op twitter weten dat er volgens INSAN zelf geen sprake is van gedwongen scheiding. De studenten waren uit eigen beweging bij elkaar gaan zitten, heeft de vereniging laten weten. De universiteit gaat nog wel verder met INSAN in gesprek over de gang van zaken.

De VVD-Kamerleden Tielen, Becker en Yesilgöz-Zegerius nemen daar vooralsnog geen genoegen mee. Zij kwamen vrijdag met Kamervragen.

De drie vragen zich af hoe eerdere antwoorden van minister Van Engelshoven op Kamervragen over een diversiteitsplan van de UU zich verhouden tot de nieuwe twitterberichten. Afgelopen woensdag liet de minister weten weinig verkeerds te zien in het streven van de UU naar een diversere studentenpopulatie.

De vragen van de drie VVD'ers richten zich overigens ook op de UU-reglementen voor de verhuur van universiteitsruimten. Daarin staat niets vermeld over wat er wel en niet mag bij de activiteiten in de zalen. Andere universiteiten zouden dat soort bepalingen wel hebben.

Wel is het volgens een woordvoerder zo dat in UU-gebouwen geen religieuze activiteiten mogen plaatsvinden. Studenten en medewerkers dienen zich verder te houden aan de universitaire Code of Conduct. Die vermeldt dat studenten en medewerkers zich respectvol horen te gedragen tegenover elkaar. Een gedwongen scheiding van mannen en vrouwen valt daar volgens de universiteit zeker niet onder.