Opstoppingen bij tijdelijke bushalte in De Uithof *update*

Wie om vijf uur ’s middags De Uithof verlaat, zag de afgelopen dagen grote drukte onder en voor de loopbrug over de Heidelberglaan. In verband met de aanleg van de tramlijn is de bushalte verplaatst naar die plek. Een ongelukkige keuze vinden velen, vooral ook omdat de enige oversteekplek tijdens de werkzaamheden er precies naast ligt. Studenten en medewerkers die op de bus wachten, versperren passanten die – vaak ook met de fiets – naar de overkant willen de doorgang.

De projectorganisatie van de aanleg van de Uithoflijn heeft de problemen “zelf ook al gesignaleerd”, maar zegt weinig te kunnen doen. Woordvoerder Diane Marbus: “We hebben echt alle andere opties bekeken, maar die pasten niet. En nu hebben we ook de pech dat het slecht weer is en daarom extra druk bij de bussen. Het is heel vervelend, maar we hopen dat mensen er begrip voor hebben dat zo’n ingrijpende ingreep als de aanleg van een tramlijn niet zonder overlast kan.” Volgens Marbus zal de huidige situatie maximaal twee weken duren. Daarna komt er een ruimere bushalte nabij het Bestuursgebouw. “Het is heel even doorbijten.”

Gemeenteraadspartij Student & Starter heeft aangekondigd donderdag mondelinge vragen te gaan stellen over de “chaos” bij de bushalte. De partij noemt de situatie onveilig en vraagt zich af of de problemen niet te voorspellen waren. Aan het begin van een collegejaar is er volgens de partij immers altijd sprake van grotere drukte.

*Update 15 september* Tijdens het vragenuur van de gemeenteraad heeft verkeerswethouder Lot van Hooijdonk laten weten op dit moment weinig te kunnen doen om de problemen op te lossen. Volgens de wethouder zijn alle alternatieven voor de tijdelijke locatie goed onderzocht en zorgt het slechte weer ervoor dat veel studenten kiezen voor de bus en niet voor de fiets.  Volgens Van Hooijdonk zien verkeersregelaars toe op de veiligheid rondom de bushalte. De gemeente heeft erop aangedrongen dat de nieuwe ruimere bushalte op de Heidelberglaan uiterlijk begin oktober in gebruik is. "Tot die tijd is het even doorbijten."