Oud studieboek = Kassa!

De laatste keer dat je er naar keek was voor het tentamen. Vervolgens verdween het boek in de kast om voor lange tijd daar te blijven liggen. Maar dat kan nu anders. Heb jij nog boeken liggen uit de vorige periode en wil je lekker geld verdienen? Geef je boeken dan een tweede leven.

Boekhandel StudyStore, gevestigd in zowel De Uithof als de binnenstad, komt met een ludieke actie: lever je oude boeken in en ontvang handje contantje geld.

“Naar ons idee willen studenten zo goedkoop mogelijk boeken aanschaffen”, zegt filiaalhouder Rob Renses van StudyStore. Dat bracht hem en zijn team op het idee om die boeken dan ook zo goedkoop mogelijk aan te bieden. “Studenten leveren hun oude boeken in en krijgen daar dan geld voor. Andere studenten kunnen die boeken dan weer goedkoop aanschaffen.” Bij elk boek wordt gekeken naar de nieuwprijs, daar krijg je ongeveer 40 procent van terug.

Uiteraard zijn er wel een aantal regels. Ezelsoren en kleine aantekeningen in je oude studieboek, deren Renses niet. “Maar het boek moet niet onder de koffievlekken zitten, waardoor je het niet meer open krijgt.” Daarnaast wordt er gekeken naar de druk en of het boek de volgende periode ook op de boekenlijst staat van de opleiding. Op de Facebook-pagina en de website van de winkel, staat een lijst met welke boeken je kunt inleveren. “Er is nog een beperking. Als wij maar tien boeken willen van één titel, dan slaan we de nummers 11 en 12 af. Je moet er dus op tijd bij zijn,” zegt Renses.

De medewerkers van Studystore bedachten het concept een maand geleden. Daarom loopt de actie nu alleen nog voor de boeken van de faculteiten Sociale Wetenschappen, Geesteswetenschappen en Recht, Economie, Bestuur & Organisatie, en maar tot 7 mei aanstaande. Renses: “Is deze actie een succes, dan krijgt het een vervolg.”