Oud-UU-student met camping: 'Ik mis de schoolbanken niet'

Hoewel de meeste studenten nu met vakantie gaan, moet oud-masterstudent Floor van Donselaar juist de mouwen opstropen. Het hoogseizoen is begonnen op ‘haar’ camping in Tsjechië.

Het is alweer een half jaar geleden dat DUB sprak met UU-student Floor van Donselaar en Gerrieke Grootemarsink. Ze gingen eind maart naar Tsjechië om daar twee jaar lang een camping te runnen. Inmiddels is het hoogseizoen aangebroken. Hoe vergaat het de meiden?

De afgelopen maanden hebben de twee niet stilgezeten op natuurcamping Bukovina Buiten. "Er is heel veel gebeurd, we hebben hard gewerkt!" zegt Floor die haar master Geografie: Educatie & Communicatie onderbrak om het vakantieoord te runnen. "Eerst hebben we ons eigen huis opgeknapt. Daarna hebben we het vakantiehuis, het winkeltje en de receptie aangepakt."

"Zo hebben we bijvoorbeeld 102 kozijnen geverfd"

In maart ging het duo naar Bukovina u  Čisté, een gemeente in Tsjechië die op 920 kilometer van Utrecht ligt. Ze moesten voorbereidingen treffen voor het paasweekend. Tijdens die dagen kwam een groep familie en vrienden helpen klussen.

"Dat weekend zijn er zo'n vijftig geweest en toen ging het hard. Zo hebben we bijvoorbeeld 102 kozijnen geverfd, de tuin opgeknapt, een kas neergezet, een groentetuin aangelegd en een bruggetje. Ook hebben we in dat weekend de hele groepsaccommodatie opgeknapt. Er zijn zestien slaapkamers, waarvan we er nu acht kunnen verhuren. Vijf blijven in gebruik voor onze vrijwilligers."

Floor en Gerrieke hebben op websites als Wooff en Workaway een bericht geplaatst over hun camping. Op websites als deze bied je mensen een slaapplaats aan in ruil voor hun hulp. "Dat werkt echt heel goed. Het is mede door deze vrijwilligers, dat we véél meer hebben kunnen doen, dan we gedacht hadden," zegt Floor.

"Het gras groeit hard dus in de tuin is altijd werk"

Volgens Floor vinden zij het leuk en gezellig om met elkaar aan een project te werken om zo hun slaapplaats te verdienen. “Voor ons is het super, omdat we zo veel werk gedaan krijgen." Bijna constant hebben Floor en Gerrieke een paar van deze vrijwilligers over de vloer; soms blijven ze een week, soms zelfs een maand.

"We doen eigenlijk het meeste samen met deze vrijwilligers. Ze helpen ons met schoonmaken, onkruid wieden en allerhande klussen. Het gras groeit hard dus in de tuin is altijd werk.”

Na veel klussen brak op een gegeven moment dan de dag aan, dat de eerste gasten op de camping verschenen - dat was spannend. "In het begin waren we best zenuwachtig, maar het is super," zegt Floor. "Het is zo leuk om de gasten te ontvangen en dan dat stukje waardering voor je werk te krijgen. Ze zien dan hoe mooi het hier is en wat wij gedaan hebben. Het is zo leuk om ze te zien genieten, daar doe je het voor."

"We vinden het altijd jammer als mensen weer weg gaan"

Inmiddels hebben de twee al zoveel gasten ontvangen, dat ze de tel zijn kwijtgeraakt. Vooral in de meivakantie en rond de feestdagen was het erg druk. Daar tussendoor zijn er altijd wel een paar gasten die op de groene camping met slechts 25 kampeerplekken, hun tent opslaan. Dat komen en gaan van de gasten is misschien vanzelfsprekend, maar Floor moest er wel aan wennen. "Dat vind ik misschien het lastigste van alles. We vinden het altijd jammer als mensen weer weg gaan."

De gasten die ze op de camping ontvangen komen ook overal vandaan. "We hebben Nederlands, Duitsers, Tsjechen, maar eigenlijk ook backpackers van over heel de wereld gehad. Zo hadden we zelfs Indiërs en Mexicanen. Op dit moment hebben we Spanjaarden, Duitsers en Nederlanders op de camping", zegt Floor. Op de camping ontvangen de dames voornamelijk Nederlanders, maar in de groepsaccommodatie, die ze ook op Airbnb aanbieden, komen de gasten overal vandaan.

"We kunnen om een brood vragen en om een boormachine"

Floor en Gerrieke moesten in Tsjechië natuurlijk ook hun eigen leven opbouwen. Dat bevalt ze prima, hoewel de taal soms nog een barrière vormt. "We redden ons prima wat betreft de taal. We kunnen om een brood vragen en om een boormachine, maar we zouden ook wel graag in gesprek gaan met de mensen in het dorp. Zeker de oude mensen hier zijn altijd heel vriendelijk. We zouden graag eens met ze praten en ze willen leren kennen, maar dat lukt nog niet helemaal."

De dames hebben het op de camping in ieder geval ontzettend naar hun zin. "We hebben veel contact met de gasten en de vrijwilligers. We organiseren bijvoorbeeld Tsjechische avonden waar we met elkaar om het kampvuur zitten en broodjes bakken en worstjes grillen. Er zijn altijd mensen om een biertje mee te drinken, dat is heel gezellig."

"De schoolbanken trekken me op dit moment nog niet erg"

Missen doet Floor de collegebanken niet. "Vorige week hadden we een groep ecologie-studenten op bezoek en dat herinnert me aan mijn studie. Ik maak bijvoorbeeld wandelingen door de stad en de natuur en vertel er een verhaal bij. Daar komt mijn geografische kennis goed van pas! De interesse in het vakgebied is er zeker, maar ik weet niet wat ik er precies mee ga doen."

Floor wil ooit misschien nog wel aardrijkskundedocent worden, waarvoor ze de master wel nodig heeft, en in dat geval wil ze de opleiding nog wel af maken, maar op dit moment denkt ze daar nog even niet aan. "Excursies bedenken voor studenten en gasten vind ik bijvoorbeeld heel leuk, maar de schoolbanken trekken me op dit moment nog niet erg."

In het nieuwe tv-seizoen is het hele avontuur van het duo te zien in het programma Ik vertrek.

Tags: tsjechie