Oud-voorzitter Matthias Jorissen wordt naamgever van vergaderzaal U-raad

Bina Chirino, voorzitter van de studentengeleding in de raad en Marian Joseph onthulden de foto in de nieuwe Matthias Jorissenzaal Foto: DUB

De Universiteitsraad vergadert doorgaans in zaal 33G in het Bestuursgebouw. De Universiteitsraad kwam afgelopen maand met het initiatief de zaal te benoemen naar Matthias Jorissen. Jorissen (1962-2018) heeft een lange traditie in de medezeggenschap. Als student werd hij in 1986 voor het eerst verkozen voor de Universiteitsraad. Vele termijnen volgden, aanvankelijk als studentlid, daarna namens het personeel. Hij was van 2006 tot 2011 voorzitter van de raad en kwam na een uitstapje als lid van de facu;lteitsraad van Recht, Economie, Bestuur & Organisatie daarna weer terug als personeelslid van de fractie Vlam.

Jorissen werd maandag geroemd om zijn verbindende karakter. Hij kon scherp zijn, maar ook relativeren en zijn inbreng had altijd een vleugje humor. “Hij stond voor het belang van medezeggenschap en had daarbij vooral oog voor de studenten. In de raad zat hij tijdens een vergadering het liefst tussen de studenten en steunde ze waar mogelijk”, vertelde Joop Schippers, fractievoorzitter van Vlam, maandag bij de ceremonie van de officiële naamgeving.

Vorig jaar schrok de universiteit van het plotselinge overlijden van Jorissen. Dat hij in brede kring een innemende persoonlijkheid was, bleek wel uit het achtergrondverhaal dat DUB schreef naar aanleiding van zijn dood.

Toen de raad met het voorstel kwam de vergaderzaal naar Matthias Jorissen te vernoemen, stemde het College van Bestuur daar graag mee in. Bina Chirino, voorzitter van de studentengeleding in de raad en Marian Joseph, de vrouw van Matthias die ook bij Rebo werkt, verzorgden de onthulling van een portret in de zaal.

Week van de medezeggenschap
De onthulling van de naam luidde de week van de medezeggenschap. In deze week wordt aandacht gevraagd voor het belang van de medezeggenschap in. Niet alleen van de universiteitsraad, maar ook binnen de faculteiten. Tijdens de verkiezingen dit jaar kunnen zowel studenten als medewerkers zich verkiesbaar stellen.

De Utrechtse studenten organiseren in het kader van deze week verschillende activiteiten. Op dinsdag zijn er overal foodcourts om kennis te maken met medezeggenschappers. Woensdag is er een Collegetour met CDA-fractievoorzitter in de gemeenteraad Sander van Waveren die ooit ook in de universiteitsraad heeft gezeten. Het evenement wordt gevolgd door een pubquiz van de medezeggenschap in Mick O’Connels. Op donderdagavond is er een groot medezeggenschapsfeest in de Jans Bar.