Oudegrachtconcert UIT voor herhaling vatbaar

Swingen, zingen en chillen langs het water, dat deden de UIT-lopers dinsdag tijdens het Oudegrachtconcert. Een uur lang klonk vanaf vier boten live muziek, van foute hitjes tot klassiek. “We zijn in ons nopjes.”

Veiligheid staat voorop tijdens het Oudegrachtconcert. Tien minuten voordat het evenement begint, dobbert de Reddingsbrigade al in het water en patrouilleren crewleden, security en EHBO’ers op straat. De UIT-lopers scoren nog een hamburger en gaan dan zitten op de houten banken op de kade die speciaal voor hen zijn gereserveerd.

Het concert begint. “Follow the leader” en diverse andere ‘foute hitjes’ knallen uit de boxen van de Winkel van Sinkel-boot. De toeschouwers kijken met kleine oogjes naar de dj of naar hun smartphone en kauwen op de late lunch. Ze kletsen meer dan ze dansen. “Weet je dat er jaarlijks veel mensen verdrinken omdat ze ’s nachts in de Oudegracht plassen?” informeert een jongen zijn buurman.

Tijdmachine
Opeens schudt Lady Gaga’s Bad Romance het publiek wakker. De UIT-band, ook wel bekend als het Luchtorkest, maakt zijn entree. De met gekleurde ballonnen versierde boot staat vol swingende muzikanten en op de kade wordt het langzaam druk. Naast een enkele toerist zijn het vooral de kersverse studenten met blauwe tassen die op de muziek afkomen. De zanger vraagt hen om het refrein van de song Tijdmachine te zingen en ze volgen zijn verzoek uit volle borst op. Nu het ijs is gebroken wordt er geklapt, gezwaaid en meegezongen.

De rust keert tijdelijk weder als de klassieke tonen klinken van het studentenkoor de Utrechtse Studenten Cantorij. Dan volgt een slotact van een boot met jazzmuziek en varen alle boten een luidruchtige ereronde. Alle muziekstijlen schallen door elkaar over de gracht.

We want more
“Hé, is dat niet het UIT-lied?” roept een meisje naar haar buurvrouw. Ze heeft gelijk en al springend zingen de dames elk woord mee. “Goed zo!” roept hun mentormama. Als de laatste song is afgelopen, klinkt alleen nog het geschreeuw van de UIT-lopers langs de kade. “We want more, we want more!” Maar er is geen tijd voor meer muziek, want in de restaurants worden de tafels al voor ze gedekt.

En wat vonden de UIT-lopers van het Oudegrachtconcert:

UIT-lopers Brenda, student Biologie, Rafael, student Psychologie en Barend, student Liberal Arts and Sciences

Wat vonden jullie ervan?
“Het was gezellig.” Brenda: “De boot van de UIT-band vond ik het leukst.”

Volgens het UIT-boekje moet je je mentor aanmoedigen om te dansen, hebben jullie dat gedaan?
Brenda: “Dat heb ik niet gedaan, want ik weet niet waar ze is.” Barend: “Ik heb haar wel aangemoedigd van te voren. Ik zei: je moet wel dansen, anders is het niet goed.” Rafael: “Ach, onze mentor heeft geen duwtje in de rug nodig, die gaat uit zichzelf wel dansen. Zij is juist degene die ons wakker houdt. We zijn allemaal brak en ik heb nu een ‘inkak-moment’. Ik geniet ervan om er een beetje bij te zitten en te luisteren.”

Volgend jaar weer een Oudegrachtconcert tijdens de UIT?
Allen: “Ja.” Rafael: “Wel mogen ze van mij volgend jaar de klassieke muziek van het programma schrappen, dat is niet echt muziek voor studenten en dat vond ik een minpuntje.” Brenda en Barend zijn het met hem eens.

UIT-lopers Camille, student Taal- en Cultuurstudies en Jante, student Liberal Arts and Sciences

Wat vonden jullie ervan?
“Súperleuk”, zegt Camille na afloop, grijzend en nog licht nahijgend van het springen. “Het is een afwisseling van verschillende soorten muziek waar je naar kunt luisteren en ook op kunt losgaan. Ook de mentormama’s dansten mee tijdens het concert.” Beiden: Vooral die jazzmuziek was mooi, je kon lekker dansen op de boot en het was erg groovy. En op het laatst zong de UIT-band “Seks met die kale” (op de melodie van Sex on Fire, red.), dat is een carnavalslied en wij komen uit Limburg. Wij waren dus in ons nopjes en hebben keihard meegezongen.”

Volgend jaar weer een Oudegrachtconcert tijdens de UIT?
“Ja, dit moeten ze echt vaker doen!”